Powered By Blogger

torsdag 6 augusti 2009

Bästa trummisarna


Enligt mig de 10 bästa trummisarna:

1. Eric Singer (född 12 maj 1958)
Nuvarande trummis i Kiss. Har tidigare spelat med Alice Cooper, Black Sabbath, Gary Moore, Lita Ford etc. Helt fantastisk!!!

2. John "Bonzo" Bonham (född 31 maj 1948. Död 25 september 1980)
Led Zeppelin, behöver jag säga mer? Lyssna på hans trumsolo på liveversionen av "Moby Dick".

3. Nicko McBrain (född 5 juni 1952)
Skinnbankare i Iron Maiden, världens bästa heavy metalband. En sak som är kul är när man ska beskriva heavy metal så säger många att det är dubbelkaggar. Nicko har aldrig använt sådana utan har en helt otrolig teknik istället.

4. Simon Kirke (född 28 juli 1949)
Den som inte gillar Free måste ha en allvarlig störning. Ett band bestående av endast några av världens bästa musiker och som borde få mer cred. Kirke lirade trummor i Free och var sedan med och bildade Bad Company.

5. Cozy Powell (född 29 december 1947. Död 5 april 1998)
Få kan banka skinn som Cozy kunde. Lirade trummor i bl a Rainbow, Black Sabbath, Gary Moore, Jeff Beck Band etc etc etc etc.

6. Thomen Stauch (född 11 mars 1970)
Lirade trummor i Blind Guardian 2005-2005. Har även lirat med Iron Savior och Savage Circus. Enligt mig världens bästa powermetaltrummis.

7. Vinnie Paul (född 11 mars 1964)
Bländande teknik och känsla. Jag har alltid gillat Pantera. Han lirade även Damageplan och Rebel Meets Rebel. Lirar numera i HellYeah.


8. Ingo Schwichtenberg (född 18 maj 1965 . Död 8 mars 1995)
Orginaltrummis i Helloween. Var han som visade hur trummor i powermetal ska låta. Tyvärr var Ingo schizofren men vägrade att ta medicin för detta, vilket till slut resulterade i att han tog sitt liv genom att hoppa ut framför ett tunnelbanetåg.

9. Mike Teranna (född 21 januari 1960)
Jag såg honom när han lirade i Rage på S.R.F. 2002 och då drog han ett av de bästa trumsolon jag någonsin har hört. Har även lirat med Axel Rudi Pell, Yngwie Malmsteen, Metalium, Roland Grapow, Masterplan, Squealer etc.

10. Scott Travis (född 6 september 1961)
Trummis i Judas Priest och mannen bakom det fantastiska trumintrot på deras låt "Painkiller". Har även litat i Racer X och Fight.

2 kommentarer:

  1. Nice lista! Jag håller också Singer, Bonham och McBrain som världens tre bästa trummisar.
    Fast jag saknade Keith Moon.

    SvaraRadera
  2. Neil Pert då?

    SvaraRadera