Powered By Blogger

onsdag 14 april 2010

Grymma skådespelare

Jag är som säkert redan många vet en stor filmälskare. Här är därför en lista med några grymma skådespelare i filmer där de är i sitt esse. Har ni inte sett någon av dessa filmer så är ett tips att göra det!:
1. Anthony Hopkins - När lammen tystnar
2. Sean Penn - I am Sam
3. Jack Nicholson - Gökboet (Fast Jack är alltid grym!)
4. Morgan Freeman - Nyckeln till frihet
5. Ryan O´Neal - Barry Lyndon
6. Mickey Rourke - The Wrestler
7. Dustin Hoffman - Rainman8. Christopher Walken - The Deer Hunter
9. Robert De Niro The Deer Hunter 10. Heath Ledger - The Dark Knight
11. Kevin Spacey - De misstänkta
12. Charlie Chaplin - Diktatorn
13. Phillip Seymour Hoffman - Flawless
14. Johnny Depp - Finding Neverland
15. Bruno Ganz - Undergången
16. Helen Mirren - The Queen
17. Ray Winstone - Sweeney Todd (inte musikalfilmen, utan en spelfilm)
18. Tom Hanks - Forrest Gump
19. Malcolm Mcdowell - A Clockwork Orange 20. Rutger Hauer - Liftaren
Tar även med några svenska favoriter:
Stellan Skarsgård - Den enfaldige mördaren
Gösta Ekman - Picassos äventyr
Allan Edwall - Ronja Rövardotter
Lennart Jähkel - Jägarna

5 kommentarer:

  1. Bra lista, jag hade nog slängt in Bruce Willis bara för Die Hard, kanske inte det bästa skådespeleriet iof. Sen Mel Gibson för Braveheart samt Patrioten sist men inte minst Dödligt vapen.
    Bör tilläggas att jag älskar gamla actionrullar.
    I am Sam, förresten, vilken mästarfilm.
    Så hjärteskärande rakt igenom.
    Förresten, jag måste säga att jag är lite besviken på Jack nicholson i the Bucket List, men bara ytterst lite.
    Men en bra lista.

    SvaraRadera
  2. Sean Penn är en av mina absoluta favoritskådisar. Har du sett Milk som han fick en oskar för? Grym film

    SvaraRadera
  3. Nej jag har sett trailern och den verkar intressant.
    Visst är han homosexuell och ställer upp i valet för senator eller så va?

    SvaraRadera
  4. Ja, den är verklighetsbaserad. Harvey Milk var den första öppet homosexuella som valdes till ett politiskt ämbete i Kalifornien, som ledamot av San Franciscos stadsfullmäktige. Han och San Fransiscos borgmästare George Moscone blev mördade av en annan ledamot som hade avgått men ville ha tillbaka sitt jobb.

    SvaraRadera
  5. Det låter intressant, den ska jag ta och kolla på, tack för tipset.

    SvaraRadera