Powered By Blogger

torsdag 1 juli 2010

"Här ska anmälas..."

För en tid sedan blev en ica-reklam anmäld och fälld av reklamombudsmannen. De menade att den var "sexistisk och könsdiskriminerande". Ett avsnitt visar att en kvinnlig anställd inte kan köra truck vilket tydligen var jättehemskt. Jag undrar det hade varit annorlunda om t ex den manliga bimbon "Ica-Ulf" hade kört dåligt istället.
Att visa en kvinna som inte kan köra truck är tydligen jättehemskt.

Här kan ni läsa DOMEN.

För mig känns det på samma nivå som när folk blir upprörda över och kalla det rasistiskt att en glass heter 88 eller Nogger black.
Folk upprörs över så lite att det inte är klokt. En hel del blev ju t ex sura när de hade med "Ica-Jerry" från Glada Hudikteatern. Var lite kul att folk tog det för givet att de skulle göra sig lustiga på hans bekostnad innan de ens hade sett resterande avsnitt med honom. Enligt mig säger det snarare mer om trångsyntheten hos de som anmäler sådant.

Personligen så anser jag att både anmälningen och domen av reklamfilmen är rent ut sagt idiotisk. Jag kollade på reklamen och vad jag hörde så sade "Ica-Stig" inget om att folk utan penis inte kan framföra en truck. Att antaga att han menade att ”tjejer” inte kan köra truck bara för att han sade åt en endaste individ känns ganska långsökt.
Jag tycker inte att det är allmän kunskap att köra truck och alltså borde det här kunna hända oavsett om det var en kvinnlig eller manlig truckförare. Jag tycker inte att den skulle bli fälld av den anledningen att jag inte ser truckkörning som en manlig egenskap.
Jag har själv jobbat med att köra truck och det tog sin tid att lära sig (att t ex tilta gafflarna rätt är inte det lättaste).

Jag undrar vilka det är som anmäler sånt här. Är det Tiina Rosenberg som har detta som hobby?
Om man blir sur för att en brud i en reklam kör gaffeltruck dåligt så kan man ju lika gärna anmäla alla reklamfilmer som visas på en gång. Själv så ska jag anmäla alla reklamfilmer för deo, rakhyvlar, rakvatten etc för män för jag har då aldrig fått knulla enbart för att jag sprutat axe under armarna. Falsk marknadsföring! För att inte tala om alla dessa dressmanreklamer.

Jag förstår att den blev anmäld med tanke på att finns bittra människor därute som ser sexister i varje hörn. Men jag kan inte förstå hur den kunde bli fälld. Det finns ju inget att uppröras över.
Jag tycker att folk borde plocka ut den där kaktusen som de har upokörd i fåtöljgången.

Men det är ju tydligen inte alls lika illa att förnedra män som att förnedra kvinnor. Reklam med tjejer i underkläder är ju tydligen mycket mer sexistisk än vad motsvarande reklam med män är. Såg förresten vilka de varit som dömt reklamen:
Ordförande: Lotty Nordling
Övriga ledamöter: Thelma Kimsjö, Anna-Kari Modin, Kenneth Nordlander, Christina Nylander, Irene Wanland och Malou Örner.
Oväntad könsfördelning där?
Jag undrar hur man får jobb hos dem, de kan ju könskvotera in mig så det blir mer jämställt eller nått.

Varför inte bara anmäla alla reklam för att vara på den säkra sidan, finns säkert något "som inte passar" i varenda bara man kollar efter nogrannt.

2 kommentarer:

  1. Själv ska jag anmäla den där reklamen för tandkräm när en brud genom att le fånigt får en massa främmande karlar att bära hennes bil. Är ju falsk marknadsföring, inga män har någonsin lyft min bil.

    Bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Hej Joel,

    Vill bara flika in att jag, en av ledamöterna som deltog i beslutet, var skiljaktig och således var av motsatt uppfattning. Min uppfattning var att filmen INTE var ett uttryck för könsdiskriminering i strid med ICCs regler. Skälen och motiveringen varför jag och en annan ledamot tyckte annorlunda än majoriteten finns också publicerade i beslutet.

    Hälsningar Christina Nylander

    SvaraRadera