Powered By Blogger

onsdag 13 oktober 2010

Vilken dynga

Igår var jag på teater tillsammans med elever från kulturskolan i Sandviken där jag har haft praktik en period.
Vi hade blivit inbjudna av Gävles teater till en föreställning som heter "Orena tankar" av Dorte Olesen. I brevet där vi blev inbjudna beskrev de föreställningen som en svart komedi till dansföreställning med mycket kostymer. På pappret lät det alltså väldigt trevligt och vi hade alla sett fram emot detta.

Vi åkte dit, satte oss på våra platser i teatersalongen. På scenen stod en kvinna i en fågelmask och bar överkropp helt stilla. That´s it.
Kvinnan började göra någon form av magrullningar medan fyra personer som man bara såg fötterna på joggade runt bakom. Efter att ha upprepat detta i allt för lång tid klev de alla fram, ställde sig längst fram på scenen och sjöng "My little pony" (?????!!!!!!).
Sedan började en kille i klänning ramla och snubbla runt på scenen varpå en kvinna gjorde han sällskap och de gjorde något som närmast kan liknas vid sex med bdsm-inslag. Sedan lade sig mannen över kvinnan och slickade henne över ansiktet.
Sedan ställde sig en smal kille klädd i trosor och högklackat och gjorde något som verkade likna nått försök till balettposer mitt på scenen. Jag tänkte att han kanske skulle göra ett snyggt hopp eller börja dansa snart, men det hände inte utan snubben stod bara där i något som kändes som en evighet och bara kromade sig som en jävla bodybuilder utan muskler.
En annan kvinna lade sig med bar överkropp på scenen och gjorde grisljud i en tratt samtidigt som hon juckade mot golvet (jag tror fan att människan låg där och juckade i 8 minuter).

Detta kan vara något av det sämsta dynga jag någonsin sett på en scen. De sade även att denna föreställning är för alla åldrar, men det är en jävla lögn. Jag skulle aldrig tagit med mig någon icke byxmyndig person på detta. Nu var visserligen eleverna vi var där med mellan 14 och 18 år, men några av de undrade efteråt varför det inte var 18-årsgräns på skiten då det mest liknade porr till och från. De flesta av dem sade i kör när klivit ut från teatern att det var det sämsta skit de någonsin sett på en scen, resten skrattade bara åt dyngan. Själv så undrar jag vilka droger regissören köpt för kulturbidraget, för cashen verkar ju inte ha gått till scenografin eller kostymerna.

Jag älskar kultur, men jag är allergisk mot denna typ av "kultur". Jag sätter detta på samma låga nivå som när Itziar Okariz för tre år sedan pissade på sig på Norrlandsoperan och fick betalt för detta (10.000 kr plus flygbiljett som skattebetalarna fick pröjsa) samtidigt som några förstå-sig-påare till elitistiska kulturfjantar såg det som jättedjupt.

Jävla intelligensposörer!!!

Man brukar ju säga att det är i betraktarens öga som själva konstupplevelsen uppstår. Men om jag inte betraktar det här som konst, då är det alltså ingen konst. Och om inte jag betraktar dessa som några konstnärer så är de alltså inga konstnärer heller.

1 kommentar:

  1. Skulle vilja se den bara för att den verkar vara så dålig.
    Folk som påstår sig gilla sådant vill vara så djupa så djupa men i verkligheten är deras djup inte större än en vattenpöl

    SvaraRadera