Powered By Blogger

torsdag 11 mars 2010

Bästa plattorna (plats 20 till 11)

Jag har listat en massa av mina favoritplattor. För att få mer variation så har jag valt att enbart låta ett band/artist få ha bara en skiva var på listorna. Nåja...

Här är plats 20 till 11:


20. Thin Lizzy - Bad Reputation (1977)Producent: Tony Visvonto
Thin Lizzy har alltid legat mig varmt om hjärtat, speciellt denna pärla. Phil Lynott hade en särskild gnista i sina låtar. Bästa låten enligt mig, "Dancing In The Moonlight".

19. Demons & Wizards - Demons & Wizards (1999)Producent: Jim Morris, Jon Schaffer & Hansi Kürsch
Ett projekt av den tyska sångaren Hansi Kürsch från Blind Guardian och den amerikanske gitarristen Jon Schaffer från Iced Earth. Det bästa av två världar! Bästa låten enligt mig, "Fiddler on The Green".

18. Alice Cooper - School´s Out (1972)Producent: Bob Ezrin
Utan Alice Cooper hade varken Kiss, W.A.S.P., Twisted Sister, Mötley Crüe (även senare band som t ex Marilyn Manson, Nine Inch Nails) etc etc funnits. Bästa låten enligt mig, "School´s Out" (rätt uttjatad jag vet, men fortfarande en av världens bästa låtar).
17. Roky Erickson & The Aliens - The Evil One (1981) Producent: Stu Cook
Vem förrutom Roky kan sjunga låtar om tvåhövdade hundar, vampyrer och demoner utan att det blir banalt och barnsligt, förmodligen ingen.
Bästa låten enligt mig, "Night Of The Vampire".

16. Motörhead - Ace Of Spades (1980)Producent: Vic Maile
Motörhead har i stort sett bara släppt grymma plattor genom åren ("On Parole", "Bomber", "Iron Fist", "1916", "Marsch Or Die", "We Are Motörhead" etc etc), men deras kändaste är enligt mig även deras bästa. Bästa låten enligt mig, "Ace Of Spades".

15. Helloween - Keeper Of The Seven Keys. Part 2 (1988)Producent: Tommy Hansen
Världens första riktiga powermetalband. De flesta powermetalsångare är oftast bara bleka kopior av Michael Kiske. Bästa låten enligt mig, "Marsch Of Time".

14. Blind Guardian - Nightfall In Middle-Earth (1998)Producent: Flemming Rasmussen & Blind Guardian
Enligt mig världens bästa powermetalskiva. En temaplatta baserad på Tolkien´s bok "Silmarillion". Bästa låten enligt mig, "Nighfall".
13. Back Street Crawler - The Band Plays On (1975)Producent: Back Street Crawler
Gitarristen Paul Kossoff lirade innan i Free 1968-1973. Han släppte 1973 en soloplatta som fick namnet "Back Street Crawler". Senare bildade han sitt eget band med samma namn. De hann släppa två skivor innan Kossoff dog i en hjärtinfarkt 1976, endast 25 år gammal/ung. Bästa låten enligt mig, "New York, New York".

12. Pantera - Cowboys From Hell
(1990)
Producent: Terry Date
Dimebag, den siste gitarrhjälten, kallade sig här ännu Diamond Darrell. Andra skivan med Anselmo vid micken är helt klart deras bästa. Bröderna Darrell och Vinnie Paul visar att de hör hemma bland världens genom tiderna bästa gitarrister respektive trummisar. Bästa låten enligt mig, "Cemetary Gates".

11. Rainbow - Long Live Rock And Roll (1978)Producent: Martin Birch
Sista Rainbow-skivan med Ronnie James Dio som sångare. Blackmore och Dio var tillsammans en fantastisk låtskrivarduo. Dio visar att han är en av världens bästa sångare, Blackmore lirar gitarr som ingen annan och trummisen Cozy Powell bankar skinn som bara Cozy kunde. Bästa låten enligt mig, "Rainbow Eyes".

2 kommentarer:

  1. Nice lista fast personligen så hade jag satt Roky Erickson mycket högre.

    SvaraRadera
  2. Din musiksmak påminner mycket om min egen vilket är bevis på att du har bra musiksmak

    SvaraRadera