Powered By Blogger

måndag 22 mars 2010

Hyllning till wrestling


Jag klippte för ca en månad sedan ihop denna lilla hyllning till svensk wrestling. Bilderna är tagna från GBG Wrestling, Gamlestadens Fribrottarsällskap och Wrestling Syd (Musik: Dropkick Muprhys - "Heroes From Our Past").

Jag har ända sedan min barndoms dagar älskat wrestling. En av mina favoriter jag hade som ung var Vader (eller Big Van Vader som han även kallades), en biffig tjockis till best på 196 cm och över 200 kg som trots sin storlek ändå ibland vid få tillfällen gjorde en moonsault rakt på motståndarn från topprepen.
Ok, det finns många värdelösa wrestlers, Hulk Hogan (som är världens mest kända wrestlare) är en sådan. Hogan har jag verkligen aldrig gillat, han spänner mest musklerna och kan knappt några grepp över huvudtaget. Nä, då föredrar jag snubbar som är akrobatiska som t ex A.J. Styles och Sabu, teknisk duktiga som t ex Chris Benoit eller kan visa extrem styrka men ändå vara rörliga som Paul "Big Show" Wight.

Tyvärr har inte wrestling fått något starkt fäste här i Sverige. Det är synd då det finns mer eller mindre etablerade wrestlingligor i Finland och Danmark (även i Norge tror jag), men tyvärr så är tydligen svenskar för mycket smartass utan barnasinne och fantasi.
GBG Wrestling finns ju i Göteborg och kämpade tappert på i flera år, men de ligger numera mer eller mindre på is på grund av brist på lokaler sedan några år. De hade en massa sköna karaktärer till wrestlarna. Förrutom bossfjäskarna till stekare Don Kalif (verkade sjukt skillad för att va svensk) och Wonder Wayne fanns även buddhistmunken Bad Buddah, alkoholistrednecken Hank Havoc, mimaren Le Mime, den forne sovjetsoldaten Aids Atom och galna onda psykfall som Rötan the Unclean och Twisted Retard.
De hade även byggt upp en  rätt skön fejd mellan en wrestlare som kallade sig J.J. Styles (hade enligt mig gärna fått ta ett annat namn då det är så likt A.J. Styles) som hade förklarat krig mot wrestlingförbundets president Balkan Marko och dennes oheliga allians med ligans titelhållare Don Kalif och dennes parhäst Wonder Wayne (de båda två var vänner med presidenten som fixade "lagda" matcher åt dem).
Jag har lagt upp en massa promotion/presentationsvideos på flera av dessa wrestlare på you tube (mitt användarnamn är där JohnnyJoe).

Sedan förra året finns Wrestling Syd i Skåne och det verkar gå rätt bra för dem vilket glädjer mig. Några av de som var med i GBGW är nu med här som t ex Bad Buddah och Hank Havoc. Tyvärr har dess grundare Dan Ahtola som tidigare wrestlade som Le Mime lagt mimarkaraktären på hyllan och tagit ett nytt alter ego, Killer Karlsson. Visst, fattar att det kanske blir tröttsamt i längden att inte kunna prata i sin roll, men Le Mime var så skönt skruvad. Tänk er själva, en två meter lång psykotisk mimare som i ena stunden slår halvt ihjäl sin motståndare för att i nästa stund ta på "osynligt glas" och drr i "osynliga rep". Kan ju inte bli annat är skön underhållning.
Annars så gillar jag Hank Havoc, killen är ju från Hudiksvall från början som är nära mina hemtrakter. Känns rätt skönt med en långhårig svensk wrestler som vinglar in i ringen med ölburken i näven. Jag har lagt upp en promovideo för honom (precis som många andra) på youtube (Sök "GBG wrestling Hank Havoc")
Synd att det är så jävla långt till Skåne så jag kommer väl inte få se skön wrestling då jag varken har bil eller polare att slagga över hos där nere.
För er som vill kolla upp Wrestling syd så är här deras hemsida.
http://www.wrestlingsyd.se/.

Alla ni viktigpettrar som måste gnälla om att "wrestling är fejk" kan bara hålla käften. Ser ni inte en actionfilm för att den är på låtsas eller går ni inte på teater för att det är skådespelare? Jag måste tyvärr göra er besvikna, John McClane är en roll spelad av skådespelaren Bruce Willis och Die Hard är en film. Betyder det att ni nu inte kan se Die Hard, Terminator, Avatar eller vilken random film som helst?
Wrestling är ju mer äkta än något av dessa!

MER WRESTLING ÅT FOLKET!!!

1 kommentar:

  1. Fredrik Johansson8 april 2010 kl. 23:16

    Håller med dig. Mer wrestling åt folket!

    SvaraRadera