Powered By Blogger

söndag 7 mars 2010

Bästa plattorna (plats 50 till 41)

Jag har listat en massa av mina favoritplattor. Jag hade förvisso så klart kunnat ha flera skivor av olika artister/band, men listorna skulle då bli mycket mer enformiga så därför har jag valt att enbart låta ett band ha med en platta var på dessa listor. Nåja...

Här är nummer 50 till 41:

50. Primal Scream - Give Out But Don´t Give Up (1994)
Producent: David Bianco, George Clinton, Tom Dowd & George Drakoulias
Många brukar nämna "Screamadelica" när man pratar om Primal Scream, fast jag håller personligen denna platta högre. De experimenterar ogenerat med att blanda rock´n´roll, funk och soul. Bästa låten enligt mig, "Jailbird".

49. Ace Frehley - Ace Frehley (1978)
Producent: Eddie Kramer & Ace Frehley
1978 släppte alla fyra medlemmar i Kiss samma dag ett varsitt soloalbum som de dedikerade till varandra. Medan Paul Stanley, Gene Simmons och Peter Criss brände fantasisummor på producenter och gästmusiker så gjorde Ace Frehley tvärtom. Förrutom trummisen Anton Fig så hanterade han mer eller mindre alla andra instrument själv och visade att han är en rockgitarrist i världsklass. Bästa låten enligt mig, "Snowblind".

48. Tom Petty - Full Moon Fever (1989)
Producent: Jeff Lynne, Tom Petty & Mike Campbell
Hela plattan är helt fullproppad av helt fantastiska låtar. Tom Petty har släppt mycket bra genom åren, men denna skiva tycker jag är i en klass för sig. Bästa låten enligt mig, "Free Falling".

47. Pulp - Different Classes (1995) Producent: Chris Thomas
Enligt mig den bästa britpop-plattan från 90-talet. Jarvis Cocker har alltid varit grymt på att skriva intelligenta texter och här är han i sitt esse. Bästa låten enligt mig, "Disco 2000".

46. The Who - Tommy (1969)
Producent: Kit Lambert
The Who´s coola rockopera som handlar om en pojke som föds döv, stum och blind (det har även på 70-talet gjorts en jävligt skön musikalfilm baserat detta mästerverk som är ett tips att se). Bästa låten enligt mig, "Pinball Wizard".
45. Meat Loaf - Bat Out Of Hell (1977)Producent: Todd Rundgren
I en tid när punken var som störst så släpptes detta bombastiska mästerverk. Musiken är, som Meat Loaf själv, stor och svulstig (men full med hjärta). Jim Steinman visar att han är en av världens bästa låtskrivare. Bästa låten enligt mig, "Bat Out Of Hell".
44. Johan Rothstein - Sorgliga Sånger (2002)Producent: Tony Thoren
Rothstein ( tidigare sångare i Toms Tivoli) blottar sitt hjärta. Sorgsen, avskalad och naken popmusik att gråta till. Som att läsa någons dagbok. Bästa låten enligt mig, "Sorgliga Sånger".
43. The Doors - The Doors (1967)
Producent: Paul A. Rothchild
Många pratar bara om Jim Morrison när man nämner The Doors, men jag anser att de två riktiga genierna i bandet var keyboardisten Ray Manzarek och gitarristen Robby Krieger. Bästa låten enligt mig, "Light My Fire"

42. Jarvis Cocker - Jarvis (2005)
Producent: Graham Sutton & Jarvis Cocker
Jarvis visar var skåpet ska stå. Avskalad popmusik med intelligenta och fyndiga texter och superb musik (med både vemod och humor). Han har aldrig varit bättre. Bästa låten enligt mig, "I Will Kill Again".
41. Thåström - Skevbrokvarnsv. 209 (2005)
Producent: Niklas Hellberg
Förmodligen det mest personliga som Thåström har gjort genom åren. Bästa låten enligt mig, "Om Black Jim".

7 kommentarer:

  1. Som folk redan har nämnt, du har jävligt bra musiksmak!
    / Martin

    SvaraRadera
  2. Very deѕcriptіve рοst,
    I enјoyed that bіt. Will thеrе be а рart
    2?
    Also see my website > http://partyplasticsplus.com/member/54297

    SvaraRadera
  3. Pleаse lеt me knoω if yоu're looking for a author for your site. You have some really great posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'ԁ really lіκe
    to wrіte some агtісles for yοur blog
    іn exchange fοr a link back to
    mine. Ρlease shoot me an emaіl if inteгeѕteԁ.

    Regaгds!
    Feel free to visit my weblog v2 cigs reviews

    SvaraRadera
  4. Pretty! This wаѕ a rеallу wonderful article.
    Mаny thanks foг supplуing this information.


    Also visit mу web site; sensepil

    SvaraRadera
  5. Wonderful goodѕ from you, mаn. I have taκe іnto accοunt youг stuff
    ргevious to and you're just too excellent. I really like what you have received right here, certainly like what you're saying and
    the best way through ωhіch you are sаying it.
    Үou're making it enjoyable and you continue to take care of to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. That is actually a great site.

    Stop by my web page: v2 cigs reviews

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera