Powered By Blogger

lördag 16 juli 2011

So what!

                    Ett band bestående av vita män.


Läste igår detta på feministiskt perspektivs hemsida.
Vilket skämt! Jag trodde att festivalerna främsta uppgift var att ge publiken de artister de vill se. Tänk så fel jag hade :P

Så som jag har skrivit förut, det finns en anledning till att t ex Arvika har gått åt helvete, de har varit alltför upptagna med att komma på korkade ideer istället för att kolla vilka artister deras besökare vill se.

Kvinnor väljer ofta att låta bli att engagera sig i musik så jag ser inte det rimliga att de själva kommer och gnäller efteråt och vill ha upprättelse. Ingen hindrar dem att börja fila på ett instrument i början av tonåren precis som manliga musiker och harva på flera år i replokalen/hemstudion. Hur kan de då förvänta sig att det skall finnas några större mängder kvinnliga artister? Kvotering my ass! Börja spela istället brudar så ger det där sig automatiskt så småningom.

Inom rock, hårdrock, metal, goth och synthen så finns det väldigt få kvinnliga artister om man bortser från de få med en kvinnlig sångerska och resten manliga bandmedlemmar (Som då ofta är tjejer med bra pipa som kallas in av snubbar som redan gjort grovjobbet i replokalen i flera år).
Skulle t ex Sweden Rock Festival börja könskvotera så skulle de med det begå självmord då det inte finns så många hårdrocksband med kvinnliga medlemmar och publiken skulle då svika jävligt fort.
Att se spelningar könskvoterat är för mig lika främmande som att könskvotera min skivsamling (kommer aldrig att ske). En bra artist är en bra artist, punkt. Varför inte inse att vissa saker inte kan vara milimeterrättvist?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar