Powered By Blogger

onsdag 6 juni 2018

Trevlig nationaldag på er


Jag har sett väldigt många inlägg och delade bilder och länkar där folk upprörs , sprider historier om barn som förvägrats sjunga nationalsången (och för det blivit traumatiserade Det skriks om vårt "hotade kulturarv" och att vi måste "värna våra svenska traditioner".
Jag jobbar i skola och jag sjunger ingen nationalsång i skolan idag, för jag är ledig idag. Det är även alla mina pedagog-och- lärarkollegori landet. samt även alla barn då skolan är stängd under nationaldagen då det är en röddag. Men det verkar alla nötter ha missat i sin iver att få uppröras och sprida lögner, rasism och skitsnack.

Nästa vecka har vår skola skolavslutning..... .....Och nej, vi kommer inte sjunga nationalsången då heller. För det är inte någon svensk tradition att sjunga nationalsången under skolavslutningar. Vi kommer däremot att bl a sjunga psalmen "Den blomstertid nu kommer" då det är tradition att den sjungs under skolavslutningen.

Nationalsången sjöngs aldrig när jag gick i skolan heller, möjligen av någon osnuten skitunge som försökte vara lustig genom att skråla "Du gamla du fria du smällfeta ko..." (fast jag skulle inte räkna det som en tradition).

Det roligaste är dock att Sverige faktiskt inte ens har en officiell nationalsång.
"Du gamla, du fria" var från början en folkvisa och hette först "Du gamla, du friska" och handlade inte alls om Sverige utan om hela Norden.
Richard Dybeck, som skrev, den var inte ens nöjd med den utan menade att "de högst medelmåttiga orden" hade tillfällighetskaraktär och inte var avsedda att spridas vidare. När den senare fick spridning genom sångboken "Valda svenska folksånger" blev han till en början inte alls glad över detta.
Enda anledningen till att "Du gamla du fria" började anses vara nationalsång var att Sveriges dåvarande kung Oscar II reste sig på en promotionsmiddag på universitetet i Lund när sången framfördes, varpå på alla andra reste sig Runt sekelskiftet 1900 ansåg många till och med att den var olämplig som nationalsång då de tyckte melodin var för släpig och att den inte ens handlar om Sverige utan hela norden.

Så enda anledningen till att vi reser oss och sjunger "Du gamla du fria" idag är för att Oscar II förmodligen ville gå på toaletten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar