Så med andra ord. Videokvaliteten sänks nu för användare i Europa. Istället för HD (high definition), som vanligtvis är standardinställningen numera, sänks kvalitén på videoklipp till SD (standard definition).
Dock så verkar det som om Netflix ändå inte tänker sänka kostnaden för de som drabbas vilket har retat gallfeber på många. Även en del Youtubers är sura över attYoutube sänker kvaliteten temporärt.
När det kommer till Youtube så känner jag personligen att med tanke på att de allra flesta jag känner kollar på mobilen så märker man nog ingen skillnad. Dessutom är ju Youtube gratis (om man nu inte har någon av de två betaltjänsterna Premium som kostar 119,00 kr/månad eller Music Premium som kostar 99,00 kr/månad).
När det kommer till Netflix så lär jag personligen inte märka skillnaden. Jag har ett standard-konto, vilket visserligen är HD, men då min 42-tumsteve ändå är inte den bästa så drabbas jag inte direkt (samma gäller när jag kollar på Youtbe på den).
Men jag förstår ilskan för de som betalar och känner sig blåsta, speciellt de som betalar för Premium som är 50 spänn mer i månaden än för Standard som jag själv betalar för (det billigaste abonnemanget Bacic kostar 80 kr/månad, Standard 109 kr/månad och Premium 159 kr/månad).
Nu kanske många tycker det är larvigt av dessa då "50 spänn är väl inget att grina om" och tycker att det kan de väl offra då det är "för en god sak och alla måste ställa upp". En del skrattar åt kritiken och tycker att "det är väl bra att Netflix ställer upp".
Jag tror dock inte många vill betala för UHD prenumerationer om man bara kan köra SD och att folks missnöje nog beror mer på att de ska behöva betala samma summa fast än de inte får samma tjänst längre. Och med tanke på att Netflix har ca 150 miljoner prenumeranter varav närmare 50 miljoner i regionen Europa, Mellanöstern och Afrika, så behöver man ju inte vara den vassaste kniven i lådan för att räkna ut att det blir väldigt väldigt många 50-lappar som Netflix glatt kan stoppa i egen ficka.
Jag har inget emot att Netflix och andra sänker sin kvalité under denna period. Men då ska även månadskostnaden vara baserat på den tjänst folk faktiskt får nyttja.
Netflix ser till att detta inte kostar de själva en spänn utan låter sina kunder betala samma pris för något de inte får. Det är ju inte direkt så att Netflix kommer ge mellanskillnaden de drar in till välgörenhet utan de kan stoppa de i sin egen redan väldigt feta plånbok.
Folk gnäller inte för att kvaliteten sänks för att läget kräver det, utan för att Netflix förmodligtn rätt uppenbart kommer fortsätta ta full betalt utan att leverera den betalda tjänsten. De vill inte betala redan jätterika Netflx för en tjänst som de inte kan leverera.
Rent personligen hade jag hellre stöttat lokala affärer och restauranger som har det svårt istället för Netflix som i slutändan ändå inte kommer drabbas nämnvärt på detta utan till och med kanske kommer få ännu flera prenumeranter just nu då flera måste vara hemma.
Andra företag går på knäna och i konkurs nu, men Netflix drar fortfarande in stora cash. Vi snackar om ett företag som drar in ca 20 miljarder dollar om året. Med tanke på summorna som Netflix tjänar så är det skamlöst av dem att inte gå ner i pris. Och då folk är hemma mera nu så tjänar de ju själva mera pengar på detta.
Jag köper att de sänker kvaliteten. Men att inte ens ta med vem som får stå för notan känns rätt ohederligt faktiskt av ett sådant stort företag, oavsett om det är ett i-landsproblem eller inte, oavsett om kostnaden är minimal eller inte..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar