Powered By Blogger

torsdag 19 april 2012

Som Shakespeare skrev, "Mycket väsen för ingenting"

Jaha, vad fan ska man säga om detta?! 
Jag kan förstå om folk tycker tårtan var smaklös men att det ska bli sådana jävla reaktioner över en tårta är bara larvigt. Folk som klagar på detta och denna tårta kanske skulle ta reda på vad allt handlar om innan de börjar grina och skrika om rasism, kränkning, ministeravgång etc.
Eller som konstnären själv, Makode Linde, sade till kulturnyheterna på SVT:
"Om man rycker saker ur sitt sammanhang är det lätt att känna sig kränk eller arg."
 

Performancekonst brukar ju ganska ofta vara både smaklös och vidrig, av en anledning. och denna tårta var ju gjord på detta sätt för att försöka väcka uppmärksamhet och sätta fokus på ett specifikt problem.
Många verkar uppröras över att kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth (och även de andra) står och skrattar på bilden. Jag har förvisserligen inte något över för moderatpolitiker, men förmodligen står de och skrattar på grund av chock eftersom de precis har upptäckt att konstnären finns inbakad i tårtan. Att denne sedan ser till att det hela fångas på bild och kablas ut i media är klockrent och genialiskt då vi nu även får bilden av Sveriges "kulturelit" som skrattande står och skär i något som ser ut som en nidbild av en afrikansk kvinna. Klockrent!
Jag undrar vad som hade hänt om Lena Adelsohn Liljeroth hade hoppat över tårtan och gått därifrån i protest. Förmodligen stora rubriker om hur kulturministern förringar offren för könsstympning samt krav på hennes avgång? Sometimes you just can´t win!

Afrosvenskarnas riksförbund gick i taket över detta. Fast det är inte direkt oväntat, blir man arg över att en glass heter Nogger Black så kommer det inte som någon överraskning om man går fucking bananas över en tårta som denna. Är sådant som får mig svårt att ta de på allvar utan istället anser att de är helt ute och cyklar utan lyse i en kolmörk tunnel. De krav som t ex Kitimbwa Sabuni ställer på avgång  tycker jag är mer osmakliga och idiotiska än Makode Lindes tårta. Sabuni borde istället själv omedelbart avgå som talesman för detta förbund.

3 kommentarer:

  1. Finns det något som afrosvenskarnas riksförbund inte går i taket över?
    Samma idioter som vill cencurera Pippi Långstrump, förbjuda över 80 år gamla serietidningar, stoppa svarta komiker från att kalla sina shower, Går inte ta de på allvar!

    SvaraRadera
  2. Jag är svart (pappa svensk, mamma afrikan) och tycker det tråkigaste är att en idiot som Kitimbwa påstår att han pratar för oss alla. Han för då fan inte min tala i alla fall.
    Det puckot och hans anhang gräver sig bara djupare och djupare ner varje gång han kommer med ett gnälligt uttalande. Jag har nog aldrig sett en människa med en sådan offermentalitet i mitt liv. Vad jag vet har man väldigt sällan diskuterat omskärelse på deras möten. Tråkigt om den här idioten ska bli talesman för oss afrikaner i Sverige. De flesta av oss är inte alls så där jävla lättkränkta och jag känner inte igen Sabunis mindervärdeskomplex hos någon.

    SvaraRadera