Powered By Blogger

tisdag 8 maj 2012

PLAY IT LOUD!

Jag läste precis detta i Aftonblaskan. Bara hoppas att de inte får igenom skiten till idiotförslag.

Om detta blir verklighet kan nog de flesta festivaler i detta land bara kasta in handduken då utländska bokningsagenter/band bara skulle hånskratta åt Landet Lagom med regler på 97 decibel.
De flesta politiker fattar nog inte ens hur lågt 97 dB är på en hårdrockskonsert på en festival. Det är högre volym i klassrummet hos en bråkig skolklass.
Vore väl fan så mycket bättre att ge folk mer information så flera kanske börjar använda hörselskydd.
Festivaler borde sätta upp en stor skylt utanför området med texten: "OMRÅDET BETRÄDDS PÅ EGEN RISK! HÖG LJUDNIVÅ!". Sedan kan folk själva bestämma om de vill mycket de vill kunna höra dagen därpå.


 Jag älskar att gå på konserter och festivaler och jag använder inte alltid proppar (bara ibland på inomhuskonserter). Utomhus på festivaler har jag mer sällan öronproppar på festivalområdena. Det är lätt som privatperson/festivalbesökare att justera ljudvolymen själv med hjälp öronproppar/hörselskydd om man skulle tycka att det är för hög volym, men däremot går det inte göra något om det är för lågt. Jag vill fortsätta kunna stå i publiken och njuta av bra musik utan att behöva säga åt pratande personer att vara tysta. Det är fan inte roligt när man kan höra folk stå och prata då bandet spelar.
Om nu någon tycker att det är för högt så finns det väldigt bra hörselskydd av olika slag numera. Om nu någon inte vill använda sådana men ändå tycker att det är för högt så kan de väl för bövelen låta bli i att gå på konserter, festivaler etc.

Jag undrar vad som kommer härnäst. Förbud att sjunga med eller applådera på konserter? Förbud att juba på idrottsmatcher (alla måste sitta stilla hela matcherna och leka tysta leken)? Förbud mot "högljudda" instrument som trummor och distade gitarrer?  Ska man be sångarna med kraftiga pipor att sjunga tystare? Lika bra att förbjuda publik över huvudtaget!

Låt vuxet folk gå på konserter utan att "storebror" ska sätta upp regler om vad som "kan vara skadligt". Låt folk tänka själva!

Jag säger Saxon:
"PLAY IT LOUD!"

1 kommentar: