Powered By Blogger

tisdag 19 juni 2012

Den blomstertid nu kommer...... ......Nä nu blev jag kränkt!

förbud förbud.

Jag minns när jag själv hade skolavslutningar i kyrkan när jag gick i grundskolan. När jag gick i de lägre klasserna tyckte jag mest det var segt då kyrkan där jag bodde hade en gammal präst som pratade länge. Blev inte skadad av det, men tyckte han pratade lite väl mycket om sådant jag inte brydde mig om. Senare blev det en annan präst när den förstnämnda pensionerade sig, hon brukade avsluta med att hon tyckte att vi alla skulle gå till skolgården och dricka saft och fika. Mycket farligt!


Jag är själv ateist och en så kallad "vänstermänniska", men jag tycker att ett förbud mot präster i kyrkor på skolavslutningar bara är extremt jävla löjligt. Om nu någon vill säga "gud välsigne dig" till mig blir jag då fan inte kränkt , men jag skulle inte bli frälst direkt heller. Detsamma gäller om en muslim, jude eller buddhist vill säga något liknande, jag hade inte blivit kränkt då heller.
Och även om jag själv inte är religiös så är många andra det och Sverige är fortfarande en kristet land..
Men det är inne att vara kränkt numera, alla är fan kränkta numera för fanimig ALLT! Om nu någon har så stora problem med att besöka en kyrka kan ju denne person bara låta bli.  Vill man använda lokalen får man ta och inse att det är kyrkans lokal (på samma sätt om man skulle vilja vara i en moské eller synagoga). Om man nu har så problem med religösa symboler och välsignelser och absolut ändå ska vara i kyrkan, ska man då plocka ut alla andra kristna symboler ur den? Kyrkan är trots allt en religiös byggnad. Om man ska vara så konsekvent så måste man väl ta bort den svenska flaggan från avslutningen också då det är ett gult kristet kors på den.

Visst kan man tycka att skolavslutningar borde hållas i skolan, men många vill använda kyrkan då det finns mycket plats i dem och dessutom är bra akustik. Men att kräva att få använda lokalerna och "ge prästerna ledigt" är bara korkat. Om skolavslutningen äger rum i kyrkan är det klassen, eleverna, lärarna, skolan, som är gäster i kyrkan.  Dessutom rimmar det illa med yttrandefriheten att lägga band på prästen. Staten och kyrkan är som bekant skilda åt så skolan har ingen auktoritet att diktera villkoren för avslutningen i kyrkorummet.
Om man vill vara i kyrkan får man stå ut med prästajäveln.


3 kommentarer:

  1. Bra skrivet.
    Många vill ju ändå som du säger vara i kyrkan då det är bra med plats (dessutom sittplatser) och att de har väldigt bra akustik. Jag är inte heller troende, men om man nu vill vara i kyrkan så får man ta seden dit man kommer.
    Om inte det passar får de hålla till i någon svettig gymnastiksal istället.

    SvaraRadera
  2. Trams! Eftersom avslutningen är obligatorisk får inte konfessionella inslag förekomma. Skolverkets tolkning är klar och logisk; Om avslutningen i kyrkan villkoras med konfessionella inslag i form av bön, predikan etc så kan kyrkan inte användas. Om kyrkan avstår från religiös propaganda så kan kyrkan användas. Svårare är det inte.
    Religionsfrihet och respekt för demokratiskt fattade lagar, det tror jag på!

    SvaraRadera
  3. Fast om skolan ändå vill utnyttja kyrkans lokaler får de ta seden dit de kommer. Annars får de hålla till i t ex gymnastiksaler eller aulor.

    SvaraRadera