Powered By Blogger

tisdag 21 maj 2013

Guns don't kill people, videogames kill people


Läs detta! Jösses!

Och det ska komma från en fd militär som anser att det är en mänsklig rättighet att få ha handelsvapen under kudden!!! Självinsikt, vad är det?
Att massakrerna händer i länder med en stor vapenkultur är så klart fullkomligt irrelevant. Stridspitten som ligger med NRA bedriver istället häxjakt på TV-spelen, som vetenskapligt aldrig kunnat kopplas till våld.

Jag har spelat våldsspel sedan barndomen och gör det fortfarande (gillar också underhållningsvåld i filmer) men jag är trots det pacifist. Om våldspel hade vart roten till massaker så hade ja nog haft ihjäl hela grannskapet för länge sedan.
Sedan Grand Theft Auto släpptes har antalet aktiva spelare i USA fördubblats, samtidigt har våldsbrott begångna av ungdomar halverats.  Om GTA har ger mig någonn färdighet så har jag då inte fått den än. Men om jag spelar mer så kanske jag blir bättre på….. …..Ja vad? Jag har spelat rätt mycket sportspel genom åren, jag har för det ändå inte blivit någon NHL-stjärna eller begåvad racerförare (är lika farträdd som jag alltid har varit). Jag har ävem spelat Tetris rätt mycket också, har för det inte blivit bättre på att packa matkassarna på Coop.

Snart byter de nog ut parollen "Guns don't kill people, people kill people" till "Guns don't kill people, videogames kill people". Varför lägga skulden för ett brott på personen som utför det eller på de samhällsproblem som orsakar dem när man istället kan skylla på tv-spel, så mycket lättare för då slipper man ju genomföra några riktiga åtgärder.
Det finns ju folk i militären som fått psykoser efter att ha varit med i krig. Det finns ju flera fall av militärer som blivit kokobello än folk som haft ihjäl andra pga att de påstått påverkats av spel (vilka ju är lätta att skylla på istället för att ta tag i de verkliga problemen), för att inte tala om militärer (inklusive de inom USAs militär) som begått hemska saker mot oskyldiga människor.
De som utför dessa våldsbrott är redan sjuka, och problemet är inte spelen. Problemet är att människorna inte får hjälp i tid. Och jag kan tänka mig i landet USA där man får klara sig själv så försvinner dessa människor i mängden tills den dag då det är försent.

Nåja, vi tackar den pensionerade överstelöjtnanten Dave Grossman för sin klarsyn. Han har helt rätt. Jag spelar dataspel och tv-spel. Mördar folk dagligen IRL också. Ja ibland missar jag förstås, men ja, ingen är ju perfekt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar