Powered By Blogger

lördag 19 mars 2016

Här var det tänt!

Nu är det tydligen Earth Hour. Jag har blivit uppmanad av bekanta och andra på Facebook att vara med och visa mitt engagemang genom att släcka en timme.


Varför skulle jag vara med på sådant trams?

De enda som släcker ner är självgoda pajaser. Hade de velat göra skillnad på riktigt finns det så mycket bättre sätt att göra det på. Earth Hour är enbart ett patetiskt sätt för självgoda pajaser att försöka dämpa sitt dåliga samvete på ett löjeväckande sätt, För att man släcker ner en timme förändrar inte ett skit, föredrar att värna om miljön i verkliga livet istället för en timme om året.
Det är enbart för folk som vill ha ryggdunkar för sin egen "förträfflighet".
Lite som med folk som går med ett rosa band på jackan. Personligen skänker jag hellre pengar till t ex barncancerfonden i det tysta än bär en liten tygbit på jackan.

Som en tidningsinsändare jag läste för några år sedan:
"Min granne ska släcka alla lampor en timme idag.  "Man ska visa att man tänker på miljö och energibesparing." sa han. Tur att han och familjen är hemma den kvällen och kan visa sin manifestation, för snart flyger hela familjen till Thailand igen. Dit brukar de flyga ett par gånger per år. Till påsk ska de ta sin stadsjeep till fjälls med sina snöskotrar på släpet. Då ska de göra en höftig 50-milafärd i fjällterrängen. Till sommaren har jag lovat att passa deras pool så att den håller 28 graders värme när de är borta. Då ska de flyga till USA och göra 200 mils bilresa.
Men det är i alla fall fint gjort att de tänker släcka sina lampor en timme och visa att de engagerar sig för miljön. Själv är jag inte så insatt i det här med energibesparing.
/ Cyklisten"


Konkreta åtgärder är väldigt mycket bättre än falska symbolhandlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar