Powered By Blogger

fredag 4 mars 2016

Du gamla du fria, du smällfeta ko!


Jag har läst en del den senaste veckan om melodifestivalen och att många blivit arga och upprörda över en mellanakt där de tydligen hade "skändat nationalsången. Då jag inte tittar på melodifestivalen så kollade jag upp mellanakten på youtube för att se vad folk rasar och upprörs över, men jag kan inte hittas något att uppröras över. Ska jag vara ärlig så blir mer upprörd över de dåliga låtar som tävlar i  den där jävla karaoketävlingen,

När jag väl såg klippet med mellanakten var vad jag hörde och såg endast ett harmlöst arrangemang av "Du gamla du fria", ”Till Österland vill jag fara” och "Jag vet en dejlig rosa" (de två senare är två folkvisor som framfördes vardera på hebreiska av en judinna och på arabiska av en palestinier) plus en jojk framförd av en same. Det enda de hade ändrat i delen av "Du gamla du fria" var att i slutet byta ut ordet norden mot jorden. På vilket sätt är det provocerande? Blir man provocerad av det visar det bara på att man är onödigt lättkränkt, bajsnödig och har för mycket fritid.
När jag var liten och gick i skolan sjöng sjöng barnen "Du gamla du fria, du smällfeta ko!" ¨så då kan de ju uppröras över det också när de ändå är igång. Folk har gjort versioner på "Du gamla du fria" i alla tider, allt från operasångare till punkare och har lagt till nya strofer under alla tider utan att folk gått i taket.

Hasse & Tage gjorde tillsammans med Monica Zettterlund om "Du gamla du fria" i en ironisk och samhällskritisk versio redan för 50 år sedan, folk kanske kan uppröras över det också när de ändå är igång. Hade en svensk vit man till komiker som t ex Robert Gustafsson gjort något liknande hade inte lika många brytt sig ett skit, men nu är det en kvinna som är muslim och då blir folk så upprörda så att de skiter på sig.Jag antar att de som upprörs mest är samma personer som skrek om hur jävla lättkränkta alla muslimer var som upprördes över teckningar.




Ska man vara petiga så är ju inte ens "Du gamla du fria" officiell nationalsång. Den hette från början "Du gamla, du friska" och var en folkvisa som inte alls handlade om Sverige utan om Norden (se skandinavism). Richard Dybeck, som skrev den, var inte ens nöjd med den utan menade att "de högst medelmåttiga orden" hade tillfällighetskaraktär och inte var avsedda att spridas vidare. När den senare fick spridning genom sångboken "Valda svenska folksånger" blev Dybeck till en början inte alls glad över detta.
Enda anledningen är den började anses vara nationalsång var att dåvarande kungen Oscar II reste sig på en promotionsmiddag på universitetet i Lund när sången framfördes varpå alla andra också reste sig. Runt sekelskiftet 1900 ansåg många att den rent utav var olämplig som nationalsång då de tyckte melodin var för släpig och att den inte ens handlar om Sverige utan hela norden.
Så enda anledningen till att vi reser oss och sjunger "Du gamla du fria" idag är för att Oscar II förmodligen ville gå på toaletten.


De skulle ha sjungit denna version sv Asta Kask istället hade det blivit lite mer liv i luckan:
"Du tronar på minnen från fornstora dar
då V-Gustaf hyllade nazister.
Jag vet att du är och förblir vad du var.
Ja, det finns ännu blågula fascister."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar