Powered By Blogger

fredag 26 juni 2009

Batman


Det går ju en massa olika rykten om en ny Batman-film, fast vad jag vet så är det inget under inspelning eller klart än. Har hört en massa rykten om att skurken för denna film kommer vara Gåtan ("The Riddler"). Jag har hört rykten om att han kommer spelas av Johnny Depp (har även hört rykten om Eddie Murphy), men det tror jag (och även hoppas) att det bara är önsketänkande från de som spridit de ryktena.
Jag tycker det är synd att de tog död på Two-Face så jävla snabbt i senaste filmen, han hann ju för fan knappt vara med innan han dog. Han hade gärna fått återkomma i uppföljaren men det lär nog inte hända. Jag tycker att det gick ihop med filmens handling att Jokern lyckas fördärva Harvey Dent (även fast det inte alls är så i serierna). Aaron Eckhart har sagt att han kanske bara ligger i koma och att han gärna vill spela honom i nästa film, men Nolan har vad jag vet sagt att att det inte kommer ske. Synd, jag gillade Eckhart i den rollen!

Jag blev lite besviken på Batman Begins på grund av att det inte var någon riktigt färgstark skurk. Blev grymt besviken på Scarecrow. Tyckte däremot Ledger var helt jävla lysande som Jokern i the Dark Knight.

Nåja... ...Jag har som sagt i alla fall hört en massa rykten (vilket av vad jag har förstått det enbart är, och att inget ännu är bestämt) om att Gåtan ska vara skurken i nästa film. Bara de inte tar Jim Carrey igen. Jag blir fortfarande arg då han nynnar på musiken från Polisskolan i filmen (alldeles för sprallig och töntig). Batman har ett rykte av att vara en oerhört duktig detektiv och utredare, detta har vi emellertid inte sett hittills i Nolans filmer. Av denna anledning är Gåtan ett riktigt bra val av skurk; han hade dessutom passat bra in i vad folk anser vara Nolans mer realistiska miljöer.
Jag vill inte heller att Johnny Depp ska spela Gåtan, men det är inte omöjligt att han blir erbjuden rollen, han ska tydligen ha sagt i en radiointervju att det hade varit roligt att få vara med i en tredje Batmanfilm regisserad av Nolan. Om Depp skulle spela The Riddler så skulle hela Batmanfranchisen kidnappas av en massa Gothtjejer som varken vet eller bryr sig om vem Bob Kane var, fast det har de visserligen redan gjort.

Personligen så skulle jag vilja se Edward Norton (eller kanske Allan Cumming) i rollen som Gåtan, tror de båda skulle göra den bra. Men då får de se till att det blir en ordentlig skillnad mellan Jokern så att det inte blir en utflippad "Jim Carrey-repris". Nej, om Gåtan ska vara med så är det första steget att dra en väldigt tydlig skiljelinje mellan honom och Jokern, vilket är något ingen tolkning förutom den tecknade serien lyckats med.
En Gåtan som påminner mer om Jigsaw i Saw hade varit riktigt coolt. En lugn, kall och beräknande natur som aldrig förlorar greppet om situationen är ju nästan motsatsen till jokern som är total kaos.
Förrutom någon av de två jag redan har nämt i den rollen så skulle nog Christoffer Walken eller Ian McEllen också bli coola som honom. Det gör inget att han är gammal, då Gåtan är aldrig något fysiskt hot mot Batman i vilket fall så om man skulle göra honom lite äldre gör det inget.


Av någon anledning skulle jag annars vilja se Martin Short som the Mad Hatter (Hattmakaren), det är en roll som han skulle vara klippt och skuren för (helt perfekt)! Pingvinen skulle också vara intressant att se, helt klart. fast i såna fall i mer snobbig version än den groteska Tim Burton gjorde som inte har någonting alls att göra med orginalversionen.

Jag skulle vilja se någon av dessa:
Martin Short som Mad Hatter
Philip Seymour Hoffman eller George Wendt som Penguin
Allan Cumming eller Edward Norton som Riddler
Som Catwoman vet jag inte, Kate Beckinsale kanske. Kan annars bara komma på vilka jag absolut inte vill se i den rollen.
Black Mask tycker jag annars känns som en trovärdig skurk med tanke på maffiakriget i filmerna. Likaså Pingvinen, fast i såna fall (som jag redan skrivit) i mer snobbig version än den groteska Tim Burton gjorde.

Nåja, jag hoppas bara att det varken blir Johnny Depp, Eddie Murphy eller Angelina Jolie som skurk i uppföljaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar