Powered By Blogger

tisdag 30 juni 2009

GAS-fantast som jag är


Revyartisten/bondkomikern & trubaduren Mats Ljung (1947-2001) sade så här en gång (Inte ordagrant men på ett ungefär):
"När jag och andra gör våra revyer och driver med politiker och ibland skämtar om lite sex så bortfärdas det snabbt av de "fina" kritikerna/recensenterna bara som simpel buskis och låga skämt. Men när folk från Stockholm som t ex Jonas Gardell skämtar om politik och drar sexskämt så kallas det istället för kultur."
Jag håller håller med honom om det, men anser att det enbart är för att det mesta beror på att folk är trångsynta.
Jag blev hånad en gång av en kompis för min kärlek till Galenskaparna & After Shave som jag har varit ett stort fan av och beundrat hela livet. Han är själv ett stort fan av Killinggänget (som jag själv tycker är roliga också) så jag frågade vad det är som gör att han liknar Claes Erikssons samhällkritiska humor med dålig buskis men inte Killinggängets sketch "Kåtast i Kungsängen" (första avsnittet i NileCity). Han var tyst en lång stund och sade sedan angående Killinggänget:
"Det är ju ironi!", men han kunde inte förklara vad ironin i den sketchen ligger.

Här är Killinggängets sketch "Kåtast i Kungsängen":
http://www.youtube.com/watch?v=HoRRjbXRXlc
Här är en av mina favoritsketcher av Gas, "Kidnappningen" (från tv-serien Tornado från 1993):
http://www.youtube.com/watch?v=mfXy1QdvYFw

Folk som rackar ner på Galenskaparna & After Shave har oftast knappt ens sett särskilt mycket av deras rika anbud.

Sedan 1982 har GAS gjort:
6 långfilmer
2 kortare filmer för tv (The Castle Tour och Åke från Åstol)
1 mockumentär (Alltså en fiktiv dokumentär)
5 tv-serier
5 renodlade nummerrevyer (eller 6 om man räknar in Claes Eriksson Solo)
6 musikaler
6 krogshower & shower
7 turnéer (förrutom Gladpack-turnén har alla varit succéer).
Ca 30 skivor
Plus alla radioprogram, barnteatrar och allt annat de har gjort genom åren (Få humorgrupper är så aktiva och de håller dessutom hög kvalitet än idag).

Jag blev lite smått upprörd en gång när jag läste en recension av GAS dvd-box med de "Fem första filmerna" i tidningen Allt om film. Där hade recensenten skrivit:
"Galenskaparna och After Shave var för 1980-talet vad Stefan och Krister kom att bli för 2000-talet: förvaltare av den så kallade bondkomiken."
Jag känner att jag inte kan hålla med alls om det. Jag är kanske inte rätt person till att definera ordet bondkomik och buskis... Men för mig är bondkomik och buskis mycket sprit och sexskämt och under-bältet humor (fast i så fall håller väl de "hippa" fjomparna i t ex RAW på med bondkomik också) vilket GAS väldigt sällan brukar syssla med. Överlag tycker jag humortonen är extremt varierande i deras produktioner. Om man ser på "En himla många program" så bygger det ju på parodi rakt igenom med Melodifestivalen och andra tv-program. I Grisen i säcken blandar de både satir och parodi om speciellt Ny Demokrati (som var på tapeten då). Den enskilde medborgaren har en liten mörkare ton om (GAS kan vara mörka) men har ändå bitvis humor som en känga till giriga direktörer med stora bonusar.

Självklart ska alla människor få ha de idoler de vill och ingen ska trakassera dem för det, därom råder ingen tvekan. När det gäller buskis är min åsikt att GAS visserligen ibland använder sig av stildrag från buskisen , men det känns som att de egentligen snarast gör en parodi på busisknummer än buskisnummer i sig själva.

2 kommentarer:

  1. Fattar inte vad alla har imot bonn-komik/ buskis. Det får en att skratta och det är väll huvudsaken! //Simon Jonsson

    SvaraRadera
  2. Jo, det där märker man väldigt ofta!
    Jag kan inte förstå hur folk kan bortfärda Galenskaparnas samhällskritiksom dålig buskis när idioterna skrattar åt fjantar som Björn Gustafsson

    SvaraRadera