Powered By Blogger

söndag 22 maj 2016

Dricks - En förlegad idé


Jag blev lite förvånad när jag läste detta. Finns det verkligen folk och arbetsplatser i Sverige år 2016 som fortfarande förväntar sig dricks?
"De allra flesta svenskarna, 80 procent, ger ändå dricks när de har ätit på restaurang, den största delen av dessa svarar att de ger ibland. Enligt undersökning är det vanligast att ge fem-tio procent i dricks efter ett restaurangbesök.
"– Det är bara kutym att vi dricksar restaurangpersonal, och visst kan man bryta mot det. Men har man ätit en brakmiddag på en fin restaurang under många timmar och blivit månad om och sen inte lägger ett öre i dricks – då får man nog leva med att bli betraktad som aningen snål, säger Sofia Larsson."
Jag ser ingen som helst anledning till att ge dricks på krogen (inte heller på restaurang). De som arbetar på krogen har redan lön för att servera alkohol som man köper till överpriser. Och nej, det har inte med snålhet att göra. Jag är inte snål men jag ger ändå inte dricks, inte heller om jag har ätit en "brakmiddag på en fin restaurang" utan jag betalar för det jag har beställt, simple as that.
Varför ska jag ge extra betalt för något som jag har betalat för till någon som redan har fått betalt för att ge mig det jag betalat för? Det finns ingen logik i det.

Och ni som tycker att man ska ge dricks, kom inte med argument som "Men serveringspersonalen springer benen av sig för att du ska få en bra upplevelse". För sådana argument köper jag inte för fem öre.
Varför ska ju serveringspersonal ha dricks? God service ingår i ju i deras arbetsuppgifter. Butikspersonal får t ex aldrig dricks hur mycket de än sliter. Eller gör folk så? Ger de dricks till förskolepersonalen med? Eller vårdbiträdet? Kanske lämnar de en extra slant till tandläkarens spargris efter ett besök? Det måste vara jobbigt att ge dricks till hela världen, för ni som ger dricks på krogar och restauranger nekar väl inte andra yrkesgrupper dricks för snabb och trevlig service? Hemtjänsten är också ett slitsamt yrke där folk springer benen av sig för att göra folk nöjda. De flesta som jobbar inom vården sliter ut kroppen och får inte rätt lön för mödan. Ger de som ger dricks till serveringspersonal även dricks dessa arbetsgrupper?
Personligen så går jag då i alla fall inte och betalar extra till kassörskan när jag handlar mat på coop och ica. Jag skjuter inte heller till extra pengar till busschaufförer när jag åker kollektivtrafik, hur trevliga de än är.

Själv jobbar jag inom barnomsorgen, är ansvarig för en grundskolas fritidshem. Jag undrar vad föräldrarna skulle säga om vi skulle börja förvänta oss dricks när de ska lämna sina barn på morgonen för att vara extra säkra på att deras barn trivs och har en rolig dag på fritids.


Dricks - Att ge extra betalt för något som du har betalat för till någon som redan har fått betalt för att ge dig det du betalat för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar