Powered By Blogger

onsdag 30 oktober 2013

Är en pizzabit typiskt manlig?

Enormt missledande partiskt artikel.
Man borde ju fråga sig varför stollen som satt ihop bildspelet har valt att jämföra utstyrseln på bild 9 där bilden på mannen är en maskeraddräkt medan bilden på kvinnan är en "sexy lingerie" från Yandy.com. Det är ju knappast dräkter ur samma "set". Eller för att inte tala om jämföra mannen på bild 21 med glamourmodellen Natascha Peyre. Med andra ord har nån bitter liten människa valt att jämföra kläder man köper i en skämtaffär med kläder man köper i en sexbutik. 

Anledningen till att jag irriterar mig på det är att bildspelet är skapat för att få detta att verka som ett större problem än vad det är. Men ska dem visa skillnaderna tycker jag åtminstone att man kan ta exempel som faktiskt är menade som roliga halloweendräkter, inte utstyrslar som med flit är designade för att få människor att se ”sexiga ur”. Författaren till artikeln har jämfört bilder som inte ens har någonting att göra med varandra (sex vs. humor/halloweendräkter). Yandy.com inte är en hemsida man går in på om man letar efter kostymer som döljer hud eller som faktiskt ser ut som Darth Vader eller Iron Man. De flesta männsikor hade nog heller inte gått in i en affär som hetat "Okvins Axelssons måleri” om de planerade att köpa ett par skor. Det är lite som om jag skulle gå in till en klädaffärs barnavdelning för att ta illa upp för att deras kläder inte lämpar sig för en 30-årig lång och tjock hårdrockare.

Men visst, många maskeraddräkter som kvinnor har är lättklädda, det kan jag inte förneka. Men dräkterna är INTE vågade på grund av att män har bestämt att dem ska vara det, utan det handlar om vad större delen kvinnor faktiskt vill köpa. Företagen som gör dem här dräkterna har enbart vinst i åtanke, inte att förnedra kvinnor. Om det om 50 år skulle visa sig att det är populärt att gå runt i kläder som döljer hela kroppen så skulle inte kapitalistiska företag med vinstsyfte tveka på att anpassa sig.
Men det finns ”fina" poliskläder för män också. Det är bara att gå in på google med sökorden ”Hot male costumes” så får man se "sjömän", "poliser", "delivery guys", brandmän som är ”hetare” och mer lättklädda än de som visas i artikeln på nyheter24.

Många av de "manliga" dräkterna som visades i artikeln skulle jag inte klassa som manliga utan snarare som unisex, vilket betyder att både män och kvinnor kan ha dräkterna (jag har aldrig sett en pizzabit eller en hamburgare som typiskt manliga direkt), så man måste inte välja den "slampiga dräkten". Jag tycker inte att det är fel om folk vill klä sig "sexigt" på halloween. Att klä ut sig handlar ju om att man kan vara vad man vill, sexig eller inte. Att klä ut sig sexigt på en maskeradfest kanske stärker den ena tjejens självförtroende medan den andra tjejen kanske känner ångest över dessa outfits, så varför inte låta varje individ få avvända sitt eget sunda förnuft i val av dräkt? Men, de är väl kvinnans egna val fall hon ska ha på sig något löst? Kan inte tänka mig att någon tvingar kvinnor att ha på sig någon sådan dräkt.
Och bara för att det finns ”lösaktiga” kläder så måste man ju för helvete inte köpa dem. Sluta köpa så får butikerna tänka om och börja sälja mer påklädda kostymer, men så länge efterfrågan finns kommer det köpas in.Webbshoppar är företag som vill sälja det FOLK VILL KÖPA för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Precis som efterfrågan styr utbudet i alla branscher.

Varför behöver alltid folk att andra folk ska säga till folk vad som är ok och inte ok? Gör egna val för helvete, välj inte en sexig utklädnad om du känner dig förtryckt av samhället. Välj i så fall istället bland tusentals andra utklädnader som är helt "normala".
Sluta gnäll, och börja tillverka och sälj egna dräkter som ni tycker är mer lämpliga istället. Jag förstår helt klart grunden i artikeln, men har för mycket annat roligt i mitt liv att lägga tid och energi på och lämnar genuskriget åt andra. Om dom bara hade bytt köttet i dräkterna så hade ingen blivit upprörd.

Som sagt, efterfrågan på sådana lättklädda "tjejdräkter" är stort för att många tjejer väljer sådana dräkter. Visst kan man kritisera det, det är däremot dumt att skylla på män för kvinnors egna val.

2 kommentarer:

  1. Kvinnor kan väl välja själva? Artikeln hos Nyheter24 framställer ju kvinnor som totalt IQ-befriade, som att de bara går med på vad som helst bara för att männen kanske tycker att det är sexigt. Kvinnor tycker kanske att det är sexigt de också? En kul grej? Och de som inte gör det kan välja att låta bli. Som jag. Jag ska vara en läskig, ful The Grudge brud, inget sexigt med det. Och detta valde jag. Inte för att jag tycker att det är något fel med de kortkorta kostymerna, utan för att det inte var något för mig. Kan man inte stå för vad man själv inte gillar och inte vill ha på sig så är det något som den människan måste jobba på. Feminism i all ära men nu börjar det gå för långt.

    SvaraRadera
  2. Poängen är att det är INTE kanske är egna kvinnors val, utan ett uttryck av hetsen att leva upp till kvinnans ideal idag. Menar inte att ta ifrån kvinnornas egna ansvar, utan säger att det är inte så enkelt som det påfaller. Det finns många anledningar till de val vi gör, stora som små, man som kvinna.

    SvaraRadera