Powered By Blogger

lördag 26 februari 2011

Sexist- eller feministfestival?

10-13 mars anordnas återigen "Umeå feministfestival".
"Välkomna är alla transpersoner, barn och kvinnor" står det på hemsidan. Dock är män, oavsett sexualitet, inte välkomna.

Jag kan personligen inte förstå hur segretation på något sätt kan vara något positivt i strävan efter ett mer jämställt samhälle.
Jag hade visserligen inte tänkt att gå på Umeå feministfestival ens om jag hade varit inbjuden (precis som tidigare år), men en hel del kvinnliga bekanta som tidigare visat intresse av den har tagit helt avstånd från den helt när de märkte att halva delen av mänskligheten inte var tillåtna.
Uppenbarligen är inte feministiska män tillräckligt jämlika för att få vara med och leka. Inte mycket till festival direkt då festivalen bygger på hat och diskriminering. Märkligt, var finner man plats för all kärlek i sådana fall?

Jag tycker att det skulle vara lite lustigt om någon skapade en feministfestival som inte släpper in kvinnor. Antar att det i så fall hade blivit ett sjuhelvetes liv.
Nej, ska jag vara allvarlig så tycker jag att det är underligt att inte samtliga seriösa feministföreningar i landet går till motstånd och officiellt bojkottar hela skiten. De drar ju trots allt ner samtliga människor och föreningar, som har med feminism att göra, i smutsen.
Jag skickade ett mail till personerna bakom Umeå feministfestival för något år sedan. I mailet gav jag de bl a tipset att de borde byta namn på skiten till sexistfestival, men de hävdade bestämt att utesluta någon på grund av dennes kön bara är sexism om den det drabbar är kvinna. Skrattretande patetisk trångsynthet enligt mig.

Jag har inte kollat inte festivalens programpunkter detta år, men tidigare år har de bl a haft med att meka med en cykel på programmet. Verkligen skrattretande om de inte inte ens klarar av att meka med en cykel om en man är i närheten. De är ju störtlöjliga, eller så känner dom sig kanske klena.
Jag undrar verkligen hur de tänker:
"Män behövs inte för vi ska laga våra egna cyklar, dra vår egen el och sen har vi en massa dildosar också."

En festival för feminister som förbjuder nästan halva mänskligheten låter förövrigt helt galet. Vad ska de göra? Bränna p-rullar, kasta pil på diverse bilder av manliga individer och se vem som har hårigast ben?

Jag är trött på dessa extrem"feminister" som är så trångsynta när det gäller män (och då menar de ALLA män förutom deras eventuella pojkvänner) och tycker mer om att trycka ned män som kön och bara roffa åt sig mer fördelar. Som för några år sedan, då en medlem i Fi försökte få igenom ett röstförslag att ALLA parkeringar (förutom handikappplatserna) i köpcenters och sådant som ligger nära ingången skulle vara reserverade åt kvinnor helt enkelt för att hon påstod att kvinnor skulle känna sig säkrare då. Rent skitsnack enligt mig.
Finns det ens något motsvarande detta (något som t ex "Av män mot kvinnor")? Jag har då i alla fall inte hört talas om dylika evenemang där man enbart tillåter män och inte kvinnor. Så det är väl inte ens så att någon med vettet i behåll tycker att män kränker kvinnor på motsvarande sätt. Men min tråkiga erfarenhet är att dessa så kallade "feminister" ofta är även mer separatistiska och sexistiska än de som de säger sig motarbeta.


Hade de kallat detta för kvinnofestival hade jag inte brytt mig för fem öre, men det enda de gör genom att kalla denna tillställning feministfestival är att mata folk fulla med ännu mera fördomar om att alla feminister är rabiata manshatare som dyrkar Valerie Solanas. Fast det har förvisserligen dessa typer gjort i alla tider, folk som kallar sig feminíster för att de har en skev människosyn och har en snedvriden bild av halva människosläktet.
Det känns lite som att ha en antirasistfestival och sedan förbjuda vissa etniska grupper:
"Öh, vi är emot rasism, men vi hatar negrer och turkar!"

Jag trodde folk hade lärt sig att det inte går skapa förståelse genom uteslutning och utfrysning, men det har sexisterna bakom denna lilla festival tydligen inte förstått.

1 kommentar:

  1. Håller med. Sjukt skrattretande. Trodde det var ett skämt när jag läste det första. Det känns ju snarare som att deras feministfestival är en manshatandekvinnofestival där de ska få isolera sig från män under ett par dagar.

    /Annie

    SvaraRadera