Powered By Blogger

torsdag 5 januari 2012

HBTQ och andra begrepp

 Här är Jonas Gardells eget uppslagsverk om HBTQ och andra suspekta bokstäver: 

 "HBTQLIA = HOMO BI TRANS QUEER LESBISK INTER AEROBICS. Snabbgenomgång:

HOMO - Homosexuella män var förut frisörer (Numera är alla frisörer syrianer). Uppfann porrpungen

BI – Något som Politiskt Korrekta anser att ALLA är. "Måste man etikettera hela tiden, kan vi inte bara vara mänskor!" Se också MAGNUS BETNÈR

TRANS – En person som Göran Hägglund vill tvångssterilisera. Argumenten Göran tänkt ut är "Därför!" och "Bara för att!"

QUEER – Ett begrepp som var relevant i ungefär tio minuter för femton år sedan men som hänger sig kvar. Lite som E-type.

LESBISK – En kvinna med förmågan att dricka hejdlöst mycket öl.

INTER – Italienskt fotbollslag, men också någon som är född varken som man eller kvinna. Tror jag. Typ. Bara Tina Rosenberg vet säkert.

AEROBICS – Behöver egentligen inte förklaras. Människor som utför fåniga rörelser till Ricky Martins "She bangs" I rest my case.


Det var alla. HBTQLIA. Det tillkommer och faller bort bokstäver hela tiden. Och säger ni fel ska ni veta att vi blir jävligt kränkta."

3 kommentarer:

  1. Nu fick jag lite annat att tänka på, tack! Tycker ärligt den där bilden på Jonas är lite läskig, kan bara inte sätta fingret på varför. Antar att alla människor på hans lista skulle ropa "homofob" i kör men vette fan om det är det :P

    SvaraRadera
  2. (Bilden är från hans "På besök i mellanmjölkens land", en föreställning han körde i mitten på 1990-talet). Jonas Gardell har själv sagt att han tycker många inom HBT-världen, speciellt många yngre, är extremt lättkränkta och skriker att de är kränkta bara någon inte håller koll på alla benämningar som "queer", "inter", "hen" etc etc.

    De av mina kompisar och bekanta (både killar och tjejer) som är homosexuella säger också att de tycker väldigt många inom hbtq-rörelsen är väldigt trångsynta, löjligt lättkränkta, fördomsfulla och att de anser att man måste vara på just ett sätt. Jag håller med de om det, om t ex någon inte vet vad HBTQLI står för (och alla andra bokstäver och benämningar) eller använder en felaktig benämning så ropar de direkt om diskriminering och att de är kränkta.
    Många "trendkänsliga" HBTQ-personer hyser stor förakt mot det "vanliga" och visar även ibland upp rent fascistiska drag (lite ”Håller du inte med oss, är du emot oss!")
    En tjejkompis till mig som är lesbisk är bästa vän med en straight vit killle vilket av någon anledning retar gallfeber på flera av hennes "så kallade medsystrar", ungefär som att hon är ihop med satan själv.

    Jag är själv öppet bisexuell men har aldrig känt mig hemma i den så kallade "gay-världen". Har inget intresse av att gå på gay-klubbar, schlager eller att "stå på barrikaderna". Jag brukar oftast snarare tas för en heterosexuell homofob av folk som ser mig för första gången i mitt långa hår och hårdrocksklädsel. Att däremot så många hårdrockare är så openminded hade jag aldrig kunnat föreställa mig, de respekterar mig som den jag är även om jag ibland spanar in killar.
    De få gånger jag har gått på gayklubb eller liknande ställen har jag fått både ilskna blickar och nedvärderande kommenterarer om allt från att mina kläder är fula till att jag har gått fel. Går hellre till ett hårdrockställe eller på privatfest hos trevliga vänner och dricker öl och grogg.

    SvaraRadera
  3. Det där är riktigt intressanta observationer och bekräftar väl lite av mina fördomar om att det finns en väldigt "styrd" självbild inom den världen om vad som är okej och vad som inte är det. Liksom att är du gay ska du vara si eller så osv.

    Hårdrockare har ju oftast galet mycket "regler" för sin specifika stil men samtidigt är dom nästan alltid öppna för vem som helst, lite intressant motsats det där. Kanske för att de flesta hårdrockare från dag ett har varit outcasts och därför spontant släpper in andra personer som dom kan uppleva inte heller passar in.

    SvaraRadera