Powered By Blogger

torsdag 4 april 2013

Hoppas ni går i konkurs, Miroi

För några veckor sedan blev jag intervjuad av en SVT-reporter om Miroi som jag var tvingad av arbetsförmedlingen att vara inskriven hos i somras och i höstas. Från början var det bara tänkt att det skulle sändas i SVTs regionala nyhetsprogram Gävledala, men en kvinna från SVT ringde mig för några veckor sedan och undrade om Rapport fick använda sig av intervjun vilket de så klart fick. Den lilla biten som gick idag i Rapport var bara en väldigt liten del ur en längre intervju.

Jag blev även uppringd återigen av SVT igår. De undrade om jag kunde åka ner till Stockholm och sitta i nyhetsmorgon och prata mer om Miroi (alltså idag i morgonens direktsändning), men jag tackade nej då jag känner att jag redan har berättat allt som finns att säga om de där inkompetenta klåparna till utsugare.

Jag jobbar som timvikarie på en grundskola, dess fritids och på en förskola med två avdelningar. Jag söker aktivt andra jobb på olika orter, men det är hård konkurens om jobben.
Det ironiska är att resultaten av att arbetsförmedlingen tvingade mig skriva in mig hos Miroi är att jag faktiskt förlorade flera arbetsdagar på grund av dem. Om man jobbar som timvikarie i en ort med väldigt dåliga bussförbindelser och måste vara beredd att infinna sig på kneget inom en halvtimme/timme blir det helt omöjligt om man är tvingad att vara hos Miroi på en annan ort. Jag försökte ta upp detta flera gånger med handläggare och kursledare, men fick bara höra "Osis för dig".
Här är några exempel på Mirois inkompetens:
  • Exempel 1: Först och främst var vi på tok för många deltagare med på kurserna, vi var ibland upp till 55 kursdeltagare som fick trängas i ett rum som var alldeles för litet för så många och det blev då även blivit väldigt dålig luft.
  • Exempel 2: En av kurserna bestod i att vi skulle sitta och tillsammans se den svensk långfilmen "Underbar och älskad av alla" och relatera till oss själva. En kvinna reste sig då och utbrast argt "Har jag lämnat mina barn på dagis tidigt på morgonen för att åka in och se en jävla film?!" och sedan lämnade hon rummet i protest och det gjorde även flera andra. Jag hade själv gjort detsamma om det inte varit för att jag skulle ha ett möte efteråt med min jobbcoach. Kursledarna satt sedan och åt popcorn och skrattade genom hela filmen medan resten av deltagarna antingen satt tysta eller sov genom filmen. Jag gick ut och satte mig och rökte på deras trapp tills filmen var slut (hade redan sett skiten). 
  • Exempel 3: Dessutom känns det verkligen meningslöst att när man har har fått höra av sin jobbcoach där att man absolut inte ska ändra på något i sitt personliga brev och cv för att sedan bli tvingad att sitta på en kurs i flera timmar och höra på hur man ska skriva personligt brev och cv.
  • Exempel 4: En dag blev alla vi kursdeltagare utskickade på stan 9:30 i grupper på fyra och fyra med uppdrag att gå in i affärer och titta på de som jobbar där för att se hur de bemötte kunder. Kursledarna hade tydligen missat att nästan ingen affär i lilla Hudiksvall öppnar först efter klockan 10:00. 
  • Exempel 5: Veckan därpå blev vi återigen utskickade på samma sätt för att låtsas vilja handla för att se hur vi blev bemötta. Återigen samma tid, innan knappt några affärer ens hade öppnat
  • Exempel 6: En kurs bestod i att vi blev tvingade en gång att kolla på en film där någon andra klassens mentalcoach i över tre timmar ordbajsade och berättade att man skulle se positivt på tillvaron.
  • Exempel 7: De var dessutom väldigt dåliga på att informera deltagare om ändringar i schemat och ändring av dagar vilket resulterade att många av oss har åkt in helt i onödan när det inte ens har varit någonting. Många av oss åker över 6-7 mil för att ta oss dit. Vi var många som bad de om att de skulle meddela när det blev ändringar i schemat, men de tyckte att det var för mycket arbete för dem.

En dag i höstas hade förmodligen kursledarna hört att flera av oss kursdeltagare var missnöjda väldigt med kurserna för då några då höll de en dag ett arrogant föredrag om att vissa av oss som var där säkert tyckte det var onödigt att vara där och förmodligen tyckte de snackade trams men att de absolut inte tog åt sig av kritik och att vi kursdeltagare faktiskt alltid hade valet att inte gå där. Vad de dock verkade ignorera är att de flesta av oss faktiskt inte har råd att bli av med ersättning från försäkringskassan vilket man blir om man inte går dit.
Jag berättade för min handledare på arbetsförmedlingen hur det var på Miroi och hon spelade då bara oförstådd och förvånad och sade att alla andra varit så nöjda. När jag då påpekade att nästan alla som gick kursen samtidigt som mig har sagt sig varit missnöjda ändrade hon sig plötsligt och menade att "det var då det" och att de "nu är mycket bättre".
Jag antar att de som styr är sadister och njuter av att förnedra folk genom att tvinga dem att bli omyndigförklarade av korkade kursledare istället för att låta de göra någon nytta på ålderdomshem, fritidsgårdar/ungdomsgårdar etc.

Jag har pratat med en person som bor i Umeå och var med i jobb-och utvecklingsgarantin med Miroi däruppe. Hon har berättat att de fick sitta hela dagarna och inte göra någonting. Mirois vd sade till och med till dem på ett informationsmöte på AF: "Att vara arbetslös är som att ha semester".
Undrar vad som krävs för att få jobb på Miroi. Jag kan också äta popcorn, idiotförklara folk och använda mig av härskartekniker. Jag kan också slå på dvd:er och skratta åt filmen. Tycker de borde anställa mig som någon typ av överbetald chef.

Här är lite mer läsning om liknande ställen: Länk 1, Länk 2, Länk 3, Länk 4 och Länk 5. Det är fan vidrigt hur man kan få utnyttja människor med staten som bidragstagare!!!

6 kommentarer:

  1. Tyvärr är nog inte du Joel den ende som hamnat hos ett av dessa oseriösa företag. Mådde så illa när jag var tvungen godkänna utbetalning från af till dessa på order av chefen. Är nu jävligt tacksam för att ha gått i pension. Som alla förstår fick jag ingen löneförhöjning enligt avtalet. Man kommer nog inte gallra bort alla dessa fula företag före sept 2014.

    /Fd förmedlare vid af.

    SvaraRadera
  2. Klåpare är milt sagt...de stjäl från arbetande människor som kämpar i anletets svett för att hålla nosen över vattenytan. Annat folk skulle få skaka galler pga ekonomisk brottslighet å skattesmitning! Låt sådana inte komma undan, detta är inte demokrati utan diktatori!! De som röstar på dessa skulle fällas som medbrottslingar...

    SvaraRadera
  3. Jag studerar just nu på Miroi i en ort i norrland, det jag kan säga är detsamma som dig. ett oseriöst företag som är ute efter vinst och att inte hjälpa arbetslösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt sjukt att de får hålla på sådär. De borde bli tvingade att betala tillbaka varenda krona till staten och sedan även betala skadestånd till alla oss som blivit drabbade av deras inkompetens

      Radera
  4. jag går nu på nåt som heter radix kompetens, sitta vid dator från 8:30-16:00, inte göra nåt alls.

    SvaraRadera