Powered By Blogger

måndag 10 april 2017

Tankar om fredagens terrorattentat i Stockholm

Min första tanke när jag i fredags fick höra om den hemska händelsen i Stockholm var att detta är något som förmodligen kommer försöka användas av främlingsfientliga för att vinna billiga politiska poäng.
När jag sedan kom hem från jobbet och startade datorn så visade det sig att just¨var fallet.
Har läst väldigt många "Vad var det vi sa?", "SD 2018", "Ut med packet" och även mer vidriga kommentarer som gör mig illamående.
Sverigedemokraternas Kent Ekeroth var en av dem. Även fast man kan tycka att en man som svingat järnrör borde hat vett att vakta sin tunga. Men Ekeroth verkar nästan skadeglad över detta terrorattentat och passar även på att håna Löfven, länkar till nazistsidan avpixlat, hyllar sin kollega Björn Söder (mannen som sagt sig vara för dödsstraff, jämfört homosexuella med pedofiler och djursex samt tagit idolbilder med gamla SS-soldater) Deras kollega Richard Jomshof spred falska citat. Han publicerade en manipulerad bild på twitter (vilket retweetades av SDs twitterkonto) med ett citat som påstås var av domprost Hans Ulfvebrand från en SVT-sändning, men det påstådda citatet sades aldrig i den intervjun,.Man kan lugnt säga att SDs främsta företrädare och deras sympatisörer visade sina rätta ansikten.


 
Har dessa rasistiska nötter inte lärt sig någonting? Det är ju precis det som är poängen med terrorism, att skapa osäkerhet och rädsla bland medborgarna.
Det är också oerhört viktigt att komma ihåg att människor som flyr, flyr från just sådant som hände på Drottninggatan och där de kommer ifrån så är det en del av vardagen.
Men SD och deras sympatisörer missar såklart inte ett ögonblick där de kan ondgöra sig över utländska muslimska terrorister som mördar i detta land.John Ausonius. Peter Mangs. Anton Lundin Pettersson. Exempel på terrorister som dödat människor i attentat i Sverige tidigare, men de vill de helst inte prata om.

Jag vinner dock tillbaka min tro på mänskligheten när jag läser och hör om alla människor i Stockholm som vägrar hat utan istället öppnade sina hem för främlingar, erbjöd sovplatser, mat och visade medmänsklighet, öppenhet och solidaritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar