Powered By Blogger

måndag 11 september 2017

En epok har gått i graven

Hasse Alfredson gick igår bort vid 86 års ålder.
En epok har gått i graven, Hasse var den sista av våra klassiska stora komikergenier (om inte den största). Han var inte bara komiker utan dessutom en fantastisk filmskapare som bl a skrev manus och regisserade den bästa svenska filmen som har gjorts ("Den enfaldige mördaren", ett mästerverk som höjer sig över det mesta i svensk films historia).
Mästerverket "Den enfaldige mördaren" (1982).
Det är inte direkt en hemlighet att jag alltid har varit ett stort fan av Hans Alfredsson och Tage Danielsson. Hasse & Tage och deras humor, tankeställare, humanism, genialitet etcetera har alltid betytt väldigt mycket för mig.
En av Hasse & Tages finaste filmer, "Släpp fångarne loss - det är vår!" (1975)
Jag och min morfar Olle brukade ofta lyssna på Hasse & Tages "Lindeman"-improvisationer tillsammans och skratta ikapp. När morfar dog för ett och ett halvt år sedan tog det nästan över ett halvår innan jag orkade börja lyssna på de improvisationerna igen, för de var för mig så förknippade med morfar (något som vi två hade gemensamt). Numera kan jag återigen ta fram och lyssna på de igen, och minns då morfar med ett leende.
Här som Roy och Rogers pappa i "Macken - Roys & Rogers Bilservice" (1990).

Hejdå Hasse! Säg hej till Tage och Gösta. 
Vila i frid och tack för alla skratt genom åren.


Hasse Alfredsson 
(Född 28 juni 1931 - Död 10 september 2017)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar