Powered By Blogger

lördag 26 mars 2022

Restauranggäster, stöd inte förlegade system.

När jag nyligen scrollade runt på Facebook dök denna konstiga artikel upp.
"Cafés vett- och etikettexpert Stina Vickhoff reder ut om det verkligen är obligatoriskt att bli behandlad som en kunglighet på krogen."

Hon skriver bl a:

"Om det är någon yrkesgrupp som skulle få mig att applådera på balkongen så är det servispersonal. Att rädda liv är bra och så, men att dag ut och dag in tvingas mätta magar mot betalning är en bragd som förtjänar både guld och händer som förs samman på en balkong. "
Eh va? På vilket sätt förtjänar de mer applåder än vårdpersonal och räddningstjänst som arbetar med att rädda liv?
"Nästa gång det vankas middag på lokal: dricksa mer, låt saker ta mer tid, häng upp din jacka på kroken, beställ dryck gemensamt, se till att dina barn sitter still, beställ vad som finns på menyn, splitta inte notan i 18 delar, knäpp inte med fingrarna, le och var snäll. Med största sannolikhet vill inte din servitör göra livet surare för dig än vad det redan är."
Mer dricks? Varför ska man ge dricks överhuvudtaget? När jag tar hand om andras barn på fritidshem och förskola så inte fan förväntar jag mig att föräldrarna ska betala mig extra för att utföra mina arbetsuppgifter. Jag har lön, precis som restaurangpersonalen.
På samma sätt betalar jag inte heller busschaffisen extra för att hen gör ett bra arbete och är en trevlig prick.
Många hävdar att maten skulle bli mycket dyrare om personalen fick ordentlig lön.
Då får de väl höja priset! Att argumentera för att gästerna inte bara ska betala för det de dricker och äter, utan även utöver det för bidra till att personal anställd på restaurang får en acceptabel lön är ju helt rubbat.
Om ägaren inte kan betala en skälig lön får ägaren ta ut mindre i vinst, annars gå i konkurs. Varför ska det här bli personalens och restauranggästernas problem?

En del säger att de dricksar om det är bra service. Men hur ska man resonera där i så fall?
Och åter igen, varför ska man betala mer för att få vad man redan betalat för? När jag några få gånger om året går ut på restaurang är det enda jag begär god mat och sunt förnuft. Jag vill få ett bord inom rimlig tid eller en förklaring. Är det fullt så väntar jag eller går därifrån. Sedan ger jag beställningen till någon och får så småningom mat och dryck. Det är väl det personalen är där för? 
Om de dessutom mot förmodan gör ett dåligt jobb och till och med kanske är otrevliga, kan jag då slå in ett lägre belopp? För det borde väl funka åt båda håll i så fall.

Men de som dricksar på krogen gör väl detsamma när de  på sjukhus antar jag. Nähä, gör de inte det? Varför då? Vem har bestämt att det ska vara så, att de inom servicebranschen ska få extra cash vid sidan av men inte vårdpersonalen? Faller inte det på sin egen orimlighet att vissa ska belönas med extra pengar och vissa inte?
Gäller det även andra serviceyrken? Så då tycker de väl att alltså att restuarangpersonal, receptionister, guider och kundtjänst och andra serviceyrken ska få dricks men inte vård?
Människor som vägrar inse att drickssystemet är väldigt förlegat visar bara vilken sorts människosyn de själva har. 

Tänk om man faktiskt på allvar behandlade andra yrkesgrupper som vi förväntas behandla restaurangpersonal när det gäller ersättning.
Då svarar alltid några;
"Nämen, det gör vi ju? De kallas försäljare och jobbat på provision!"
Men då är det plötsligt inte ett serviceyrke och då låter det annorlunda. Personal inom handels har för övrigt inte heller alltid så hög lön. 
Varför skulle just servitörer ha dricks, men inte kassörskan på Coop, undersköterskan, busschaffisen eller gatusoparen? 

Vet ni vilka mer som jobbar 12 timmarsdagar ståendes, utskällda konstant utan paus och ibland äter sittandes på en låda? Vårdpersonal! Vårdpersonal jobbar också arslet av sig, men de jobbar tydligen i fel yrke för att att de ska förtjäna lite extra pengar. 
Vet ni vilka som jobbar 12+ timmar/dag 3 månader i rad under sommaren? Bönder och deras personal. 

Man gör sitt jobb och får betalt av arbetsgivaren. Med det sagt ska man naturligtvis inte behandla serveringspersonal snorkigt eller oförskämt. Bete sig på lokal borde vara självklart, men att dricksa mer för att någon gör sitt jobb är bara trams. Restauranger behöver betala sin personal.
Att arbetarklassen ska ha bättre betalt är det inget snack om, men man löser det inte genom ett förlegat system som dricks. Vi ska absolut inte cementera  unkna system. Det är restaurangens jävla sak att betala sin personal så att de har en acceptabel lön. 

Jag tror att jag ska gå  till min chef och begära 10-20% skattefri ersättning för att jag gjorde mitt jobb utan att sura. Det är lugnt om det kommer i formen av kontanter rätt ner i fickan. Men jag antar att jag bara skulle bli mött med ett hånskratt.
Och nästa gång någon hamnar i fyllecell så hoppas jag att den personen ger polisen en extra hundring för väl utfört arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar