Jag läste igår denna artikel på Aftonbladets sida.
Enligt Johan Jureskog verkar inget säga "kom och jobba hos mig" så mycket som förolämpningar.
Hur ser förresten kompetensutveckling och löneutvecklingen ut hos honom? Är det uttalat/skriftligt system ? Eller bara att den som slickar röv mest som når framgång? Eller är det flippa femtioelva burgare i minuten, undvik toalettbesök och kom inte och be om lön. Lät det inte lockande? Nähä, inte? Jobbar du hellre någon annanstans alltså? Du är bara lat och oduglig din horunge!
Eller så drömmer ungdomarna om att jobba på ett ställe som visar dem respekt och ger dem rimligt betalt? Det kan ju även vara så att folk är rädda att bli uppsagda igen till hösten om restriktionerna kommer tillbaka och ställena åter får stänga och därför hellre sätter sig i skolbänken än att ta ett så osäkert (och dåligt betalt) jobb som hos Jureskog.
Denna Jureskog säger i artikleln han tycker att man ska göra som i många andra länder. Betala ut skitlöner så att de anställda är beroende av att få dricks av gästerna.
Att ens argumentera för att gästerna inte bara ska betala för det de dricker och äter, utan även utöver det för bidra till att personal anställd på restaurang får en acceptabel lön är ju helt rubbat. Höj priserna på menyn istället för att förvänta sig att kunderna ska betala två gånger.
Om ägaren inte kan betala en skälig lön får ägaren ta ut mindre i vinst, annars gå i konkurs. Varför ska det här bli personalens och restauranggästernas problem?
Att arbetarklassen ska ha bättre betalt är det inget snack om, men man löser det inte genom ett förlegat system som dricks. Vi ska absolut inte cementera unkna system. Det är restaurangens jävla sak att betala sin personal så att de har en acceptabel lön.
Kommer ni förresten ihåg att man sänkte krogmomsen för att det skulle bli enklare för krögare att anställa unga? Så hur blev det? Maten blev inte billigare och utredningarna visade inte heller på att det anställts mer personal. Så vad hände?
När det kommer till Johan Jureskog så kan det vara värt att veta att han själv tog ut en fet utdelning från sitt bolag innan Coronapandemin. Och sedan en bit in på pandemin ville han crowdsourca pengar för att hålla uppe hans "restauranger" istället för att själv pröjsa. Eller som han själv uttryckte det det under pandemin, dvs. i sämre tider:
”Det finns ingen i den här branschen som spar för 'a rainy day'.”
Jureskog visar bara hur hans girighet sätter käppar i hjulen för hans tankeverksamhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar