Powered By Blogger

måndag 8 juli 2024

En liten kul sak hände i våras.

En liten kul sak hände i våras. Råkade reta upp en lättstött och otrevlig konsult.

Expressen skrev en artikel: "Så öppnar du korken på mjölkpaketet - egentligen!" I deras kommentarsfält på Facebook skrev en person:

"Jag river av korken, klart bästa lösningen så varför de ska krångla med en dylik och rätt dålig lösning övergår mitt förstånd."

Det retade upp Håkan Mauritzson, en av de nötter tydligen som enligt utsago i sitt jobb som konsult varit med att ta fram denna fastsittande kork. Han skrev argt tillbaka till denna person:

"Du har en miljöfientlig attityd givetvis har detta ett syfte som du helt ignorerar, svagt, korkat och extremt egoistiskt. Du klarar ej ditt samhällsansvar."
Personen svarade då:
"Om jag skruvar av och på korken, jag separerar dom och återvinner dom... vart missar jag mitt ansvar tycker du?"
Denna Håkan Mauritzson ville inte lyssna på det och fortsatte med personangrepp. Andra tröttnade och påpekade att personen ifråga bara hade skrivit att han inte vill ha korken sittande fast medan han använder mjölkpaket och aldrig hade skrivit något om att han inte satte tillbaka dem efteråt utan att det var något som Håkan Mauritzson själv felaktigt antog. En kvinna skrev:
"Så länge korken sorteras och inte slängs i naturen, hur fan är man emot samhället genom att ta bort korken?"
Håkan Mauritzson vägrade svara utan skrev bara att han inte svarar personer som använder svordomar. När han sedan fortsatte vara otrevlig mot folk skrev jag till honom att personen som han hade gjort personangrepp på aldrig skrivit att han inte sorterar och inte bryr sig om miljön utan att det bara var någon som Håkan Mauritzson tolkade in helt själv i sin iver att få uppröras lite.
Håkan Mauritzson skrev då till mig, som ett försök att rättfärdiga sin otrevlighet och arrogans:
"Citat ”river av”
Andra skrev också och påpekade att personen ifråga faktiskt aldrig skrivit det som Håkan Mauritzson friskt tolkade in mellan raderna och påpekade att de också tycker att konstruktionen är både dålig och helt överflödig. Håkan Mauritzson fortsatte med härskartekniker och annat och menade att han visst hade rätt.

Jag skrev då till honom:
"Du tolkade du själv in att han inte lägger korken i plast, vilket han inte skrev något om. Men upprörs du över saker som inte finns om det nu gör dig glad."

Här kommer konversationen mellan oss som sedan uppstod.

Håkan Mauritzson: "Korken skall överhuvudtaget inte tas av!"
Jag: "Korken går fortfarande kasta i plast. Case closed."
Håkan Mauritzson: "Skall inte göras det, vilket är poängen, har som konsult VD varit med och tagit fram detta."
Jag: "Du gjorde väl ett dåligt jobb i så fall."
Håkan Mauritzson: "Inte enligt uppdragsgivaren"
Jag: "Då fattade väl uppdragsgivaren inte bättre heller. Då borde de kommit på något fiffigare än en kork som ändå går dra bort. Gå nu och lägg dig."

Håkan Mauritzson; "Härskarteknik klarar du inte alls av, ovan vid sociala media? Korken skall överhuvudtaget ej avlägsnas det är poängen. Skall du skriva och adressera mig, arbeta då med versaler, gemener och skiljetecken för att vara läsbar."
Jag: "Det var inte jag som anklagade folk för att vara korkade, svaga, extremt egoistiska och för att inte klara sitt samhällsansvar. På grund av att de tar av en plastkork de tycker är i vägen på en mjölkförpackning och slänger den i plaståtervinningen. Du är den sista som ska anklaga andra för något överhuvudtaget.
Skall du skriva till mig, lev som du lär. Men helst, skriv inte alls då du inte verkar kapabel alls till det.
Håkan Mauritzson: "Extremt svagt inspel utan substans. Bättre kan du kanske? Hela poängen är att den inte skall tas av, är det svårt att förstå. Hela idén försummas om den slängs i plaståtervinningen förstår du ej det?!"
Jag: "Det var en dålig idé från början, förstår du ej det? Den går ju likförbannat kasta i plaståtervinning och de allra flesta ogillar den då de tycker den sitter dåligt på förpackningarna, plus att många barn (även äldre) tycker den är svårare att öppna. Ni gjorde uppenbart en dålig produkt som folk ogillar. Simple as that."
Håkan Mauritzson: "Handlar inte om det, handlar om att korken absolut inte skall avlägsnas. Generellt har både pensionärsråd och handikapporganisationer varit med och tittat på detta innan lanseringen, alla deras synpunkter har beaktats helt."
Jag: "Plastkorkar går ju likförbannat att kasta i plaståtervinningen. Du läste in en massa skit som en person inte ens hade skrivit, hävde ur dig personangrepp och anklagade honom för en massa skit som du själv hittade på och antog. Inte hans fel att du gjorde en dålig produkt.
Skriv helst inte mer, du har uppenbart för lite förstånd och vett för att ens kunna ta en diskussion och verkar jävligt snarstucken och lättstött och sådana nötter har jag ingen lust att snacka med. Hejdå."
En äldre kvinna skrev till honom angående att han hävdade att "både pensionärsråd och handikapporganisationer varit med och tittat på detta innan lanseringen, alla deras synpunkter har beaktats helt.":
"Sure... om du säger det så stämmer det säkert. Synd bara mina händer har andra åsikter."
Håkan Mauritzson vägrade svara. Men fortsatte skriva otrevligt till andra i kommentarfältet istället.

Men hans påstående att korkar på mjölkpaket och petflaskor med läsk skulle vara framtagna i samarbete med pensionärsråd och handikappomsorger, det köper jag inte för fem öre då korkarna inte alls är handikappvänliga i sin design.
Detta är något som många personer med full funktion i händerna sällan tänker på och ofta vill förminska problemen då de inte upplever dem själv samt om de har en låg nivå av empati så de klarar inte att sätta sig in i dessa situationer och omständigheter de inte upplevt själva, ser raljerande i-landsproblem.

Många tycker dessutom att det är ganska svårt att få på korken rakt. Många har lyckats vrida på korken snett mer än en gång och då många förvarar både petflaskor och mjölk liggande i kylen för att få plats så har de då både 1 liter mjölk rinnande och en 1 liter läsk där.

Dessutom gör sådana korkar det svårare att dricka en klunk när man kör bil. Men man kan kan ju alltid stanna och dricka vilket leder till högre bränsleförbrukning om det nu är miljön vi ska tänka på. 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar