Powered By Blogger

tisdag 9 mars 2010

Bästa plattorna 40-31

Jag har listat en massa av mina favoritplattor. Jag hadde förvisso kunnat ha flera skivor av samma artister/band men listorna skulle då bli mycket mer enformiga, så därför har jag valt att enbart låta ett band ha med en skiva var. Nåja...

Här är plats 40 till 31:


40. Def Leppard - Pyromania (1984)Producent: Robert John "Mutt" Lange
Def Leppard´s tredje platta (den sista där trummisen Rick Allen hade två armar) är enligt mig deras bästa (full av sköna partyrocklåtar). Bästa låten enligt mig, "Foolin´"
.
39. The Beatles - Sgt. Pepper´s Lonely Heart Club Band (1967)Producent: George Martin
Alla har vi väl någon sorts relation till Beatles. Jag har personligen alltid föredragit Beach Boys, men Beatles är alltid Beatles. Bästa låten enligt mig, "Lucy In The Sky With Diamonds"
.
38. Saxon - Denim & Leather (1980)Producent: Nigel Thomas
Skön brittisk old school-heavy metal kan aldrig bli fel. Sångaren Biff Byford´s pipa hör hemma på samma nivå som Rob Halford och Bruce Dickinson. Bästa låten enligt mig, "And The Band Played On".
37. Aerosmith - Get Your Wings (1974)Producent: Ray Colcord & Jack Douglas
Steven Tyler har alltid sjungit som en gud. När man nämner detta band så tjatar nästan alla om deras låtar från 80-talet eller låten som var med i Armageddon-filmen. Folk borde ta och lyssna på deras plattor från 70-talet istället (då det var som bäst), den tiden då de hade lite mer "blues" i sin rockmusik. Bästa låten enligt mig, "S.O.S. (Too Bad)".

36. Gary Moore - Run For Cover (1985)Producent: Andy Johns, Gary Moore, Peter Collins, Beau Hill & Mike Stone
Gästspel från två av världens bästa sångare, Phil Lynott och Glen Hughes. Det är bara att hoppas att Gary Moore tar sitt förnuft till fånga och lägger bluesen på hyllan och istället gör det han är bäst på igen (tung, melodisk hårdrock). Bästa låten enligt mig, "Empty Rooms".
35. The Clash - Londong Calling (1979)Producent: Guy Stevens & Mick Jones
Den brittiska punkens stoltheter. The Clash experimenterar med att blanda punk, rock, reagge och rockabilly. Bästa låten enligt mig, "London Calling".

34. Uriah Heep - Demons & Wizards (1972)Producent: Gerry Bron
Keyboardisten och låtskrivaren Ken Hensley är i sin livs form och likaså resten av bandet. Bästa låten enligt mig, "Easy Livin´".

33. Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (1969)
Producent: Paul Simon, Art Garfunkel & Roy Halee
Går det att inte gilla Simon and Garfunkel?... ...Nej, jag tror inte det. I så fall måste man förmodligen ha en allvarlig psykisk störning. Bästa låten enligt mig, "The Only Living Boy In New York" och "The Boxer (Kunde omöjligt bara välja mellan dessa två pärlor).

32. Judas Priest - British Steel (1980)Producent: Tom Allom
Judas Priest har förvisserligen gjort mycket hårdare plattor än denna, men låtskatten på "British Steel" är så fantastisk. Bästa låten enligt
mig, "Metal Gods".
31. Queen - A Night At The Opera (1975) Producent: Roy Thomas Baker & Queen
Freddie Mercury, den störta scenpersonligheten genom tiderna, visar vilken genialisk låtskrivare han var. Alla i Queen var grymma på att skriva låtar, men Mercury var i en klass för sig. Bästa låten enligt mig, "Bohemian Rhapsody".

1 kommentar:

  1. Ser fram emot toppen av listan, med tanke på vilka grymma plattor du haft med så här långt så blir det intressant
    /Martin

    SvaraRadera