Powered By Blogger

lördag 13 mars 2010

Bästa plattorna (Plats 10 till 1)

Jag har listat en massa av mina favoritplattor (60 favoriter). För att inte listorna ska bli allt för enformiga så har jag valt att bara ta med en skiva per artist.

Här är slutligen plats 10 till 1!:


10. Weeping Willows - Broken Promise Land (1997)
Producent: Pål Svenre
Enligt mig den bästa svenska skivan som skådat dagens ljus. Musik att lipa till. Ångest, krossade hjärtan, masturbation, dricka för att glömma, tårar,ensamhet. Bästa låten enligt mig, "Blue & Alone"

9. Bruce Springsteen - Born To Run (1975)
Producent: Bruce Springsteen, Mike Appel & Jon Landau
Bruce i högform. Dessutom så är omslaget med rockern Bruce och saxofonisten Clarence Clemons så jävla snyggt. Bästa låten enligt mig, "Thunder Road"
8. Nazareth - Razamanaz (1973)
Producent: Roger Glover
Fantastisk! Folk babblar om "Love Hurts" från "Hair Of The Dog"-plattan (som är en cover på en låt av Everly Brothers), men Nazareth´s egna låtar är så mycket bättre. Nazareth hade några av mest underskattade musiker i gitarristen Manny Charlton och trummisen Darrell Sweet
Bästa låten enligt mig, "Sold My Soul"

7. The Beach Boys - Pet Sounds (1966)
Producent: Brian Wilson
Så vacker sång att man blir knäsvag och tårögd. Jag säger bara en sak, Brian Wilson är ett geni!Bästa låten enligt mig, "Caroline, No"

6. Black Sabbath - Paranoid (1970)
Producent: Rodger Bain
Black Sabbath´s andra skiva är helt klart deras bästa. Titelspåret är rätt uttjatat men fortfarande en grym låt. Tony Iommo´s "domedagsound" är i en klass för sig. Bästa låten enligt mig, "War Pigs".
5. The Pogues - Rum, Sodomy & The Lash (1985)
Producent: Philip Chevron & Elvis Costello
Många brukar nog säga att "If I Should Fall From Grace With God" Är The Pogues bästa skiva, men personligen så håller jag denna högre. Bästa låten enligt mig, "A Pair Of Brown Eyes".

4. Ac/Dc - Dirty Deeds Done Dirt Cheap (1975)
Producent: Harry Wanda & George Young
Den ultimata skivan av festa till. alkoholpoeten Bon Scott är i högform och det är även resten av bandet. Bästa låten enligt mig, "Ride On"

3. Iron Maiden - The Number Of The Beast (1982)
Producent: Martin Birch
Världens bästa heavy metal-platta. Iron Maiden´s tredje platta är den första med Bruce Dickinson som sångare. Bästa låten enligt mig, "Hallowed Be Thy Name".
2. Free - Fire And Water (1970)
Producent: Free & John Kelly
Världens bästa sångare (Paul Rodgers) och världens bästa gitarrist (Paul Kossoff), det kan inte gå fel. Bästa låten enligt mig, "Fire And Water".

1. Kiss - Destroyer (1976)
Producent: Bob Ezrin
Enligt mig världens bästa skiva utan konkurens! Varenda låt på skivan är helt fantastisk. Bästa låten enligt mig, "Detroit Rock City".

1 kommentar:

  1. Grym lista! Jag håller också "Destroyer" och "Fire And Water" högst bland skivorna.

    SvaraRadera