Powered By Blogger

torsdag 10 juni 2010

Studenttider

Bilden är ifrån när jag själv tog studenten för flera år sedan
(Närmare bestämt 2002 då jag är gammal som gatan).
Och nej, varken jag eller min kompis på bilden är berusade på något sätt.


Jaha, då är det studenttider åter igen vilket betyder att en massa fulla puckon ska skriksjunga "För vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten..." samtidigt som de står och hoppar på ett lastbilsflak genom stan med löjliga små champagneflaskor runt halsen (gärna med ett plakat i näven man fått av sina päron med någon gräslig bild de har grävt fram från när man var en liten snorig skitunge i blöja).

Jag kunde verkligen inte förstå alla andras överdrivna glädje och kåthet över att ta studenten när jag var 19 och blev tvingad av mamma att i alla fall gå studenttåget. Fast jag blåvägrade champagnefrukost, löjlig studentmössa och den fåniga balen, även fast mamma gjorde ett kort försök att övertala mig till det, mestadels för att hon ville ta kort att skryta med inför släkt och kärringar i hennes bekantskapskrets tror jag.

Jag kan idag 8 år senare fortfarande inte se tjusningen i att ta studenten. Ska det verkligen vara något att fira att man ska kastas ut i skiten som kallas arbetsliv, ut i den äckliga jävla verkligheten med arbetslöshet och allt vad det innebär?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar