Powered By Blogger

torsdag 29 juli 2010

Gå i graven Arvika

Arvikafestivalen har gått ut med att de nästa år tänker ha 50% kvinnliga artister (om det nu ens blir några festivaler för deras del är en annan fråga). De har även gått ut och uppmanat andra festivaler att göra det samma.

Jag hoppas verkligen inte att någon annan festival apar efter denna korkade ide.
Skulle t ex Sweden Rock Festival göra detsamma så skulle de med det skjuta sig själv i foten då det inte finns så många hårdrocksband med kvinnliga medlemmar så jag antar att publiken då skulle svika väldigt fort. Jag kan bara komma på ett med enbart kvinnliga medlemmar (Crucified Barbara) och de är totalt värdelösa (ett kvinnligt Poodles, nej tack).

Jag tycker det är ett faktum att de allra största artisterna är män även om just inte de allra största spelar på lilla Arvikafestivalen. Jag tror heller inte att många kvinnliga artister skulle vilja bli bokade enbart pga att dom är just kvinnor och få gå före andra (kanske bättre) manliga artister, det blir bara fel.
Vilka artister söker de sig till förresten efter att fått nej från dessa?
Schlagersångerskor?
Tjejfrontade dansband?

Kvinnfolk väljer ofta att låta bli att engagera sig i musik så jag ser inte det rimliga att de själva kommer och gnäller efteråt och vill ha upprättelse. Ingen hindrar dem att börja fila på ett instrument i tonåren precis som manliga musiker och harva på flera år i replokalen/hemstudion. Hur kan de då förvänta sig att det skall finnas några större mängder kvinnliga artister? Kvotering my ass! Börja spela istället brudar så ger det där sig automatiskt så småningom.

Jag har ingen större koll på goth och synthscenerna (fast de har väl arvika redan vänt ryggen) men inom rock, hårdrock och metal så finns det knappt några kvinnliga artister alls, om man bortser från de få med en kvinnlig sångerska och resten manliga bandmedlemmar (Som då ofta är tjejer med bra pipa som kallas in av snubbar som redan gjort grovjobbet i replokalen i flera år).
Att se spelningar könskvoterat är för mig lika främmande som att könskvotera min skivsamling. De enda jag kan komma på som är som är någorlunda jämnt på könsfronten är singer/songwriters men de intresserar mig i rege inte för fem öre.

Personligen tycker jag inte att 50/50 är något tecken på jämställdhet. En bra artist är en bra artist, punkt. Varför inte inse att vissa saker inte kan vara milimeterrättvist?

Går de inte i graven innan de hinner göra detta så gör de det definitivt efter det och genomför de det så förtjänar de fan i mig att gå i konkurs.

Varför är det alltid inom manliga domäner som det ska vara jämställt? Varför vill de aldrig prata om hur vi ska få in mer män till skolor, socialtjänster, och äldre- och barnomsorg etc?
Kvotering = diskriminering

1 kommentar:

  1. Hoppas de går i konkurs innan, de förtjänar det om de tänker könskvotera artister

    SvaraRadera