Powered By Blogger

onsdag 22 februari 2012

Ronald McDonald


Ronald McDonald
(Text & musik: Stefan Sundström)

Ronald Mc Donald varför sitter du och gråter?
  Jo, jag ska sjunga på barnkalas
och du ska höra hur det låter.
En gång var jag en rockidol
  uti folkhemmet Sverige.
Nu lurar jag i barn dött kött
med hjälp av Flinta läsk och färger.

Jag var ung en gång för länge sedan
ja jag rev varje hinder.
Ett folkhemskt litet rebellmonster ,
jag satt och sög in mina kinder.
ABF-gubbarna log välvilligt när jag revoltera Sweden.
Den represiva toleransen härskade på den tiden .

Publiken var rätt så fåtalig ,
det var liksom aldrig "Hemma hos", men
jag var popstjärna likt förbannat
med timlön ifrån Soc.
Industrin gick på högvarv och Palme dog ,
Galne Gunnar tog över Svedala
Mig hade han att skylla på,
så då fick han fan betala.

Jag kunde gå på vikariat i söders barnomsorg
Och öva in nya frisyrer
och ragga brudar med min sorg.
Under tiden rev Galne Gunnar ner
bogporten på skeppet Schweden.
Och i stormens dån höll Gunnar ett tal
om den enda säkra leden .

"Svenska folk Svenska folk,
ni har haft trygghet alltför länge!
Det är så dyrt med flytvästar,
så håll i er när båten kränger.
Ni kan få köpa ett fallskärmsavtal
så ni kan hoppa av från Svithoid
när landet blir kärnavfallscentral.
Ni andra, Gå och köp jod!"

Ronald McDonald, han fick gå på söka jobb kurs
för fast det producerades som aldrig förr
och en ständigt stigande börskurs.
Maskiner tog över och stålarna,
ja dom flög iväg till Belgien.
Och Galne Gunnar kom bara tillbaka till Sverige
när det var dags att jaga älg igen.

Ronald McDonald måste kränga döda djur .
Vad var det för fel med att han gick och drog
och framställde kultur?
Vi hade en chans med vårt välstånd,
att ta det lungt i Svea Rike
med kortare arbetsdag och tid att gå på fiket .

  Ronald han vinkar så sorgset adjö
från det sjunkande folkhemmet Svea
  Kvinnor och barn sist
och först de smarta och de lea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar