Powered By Blogger

tisdag 20 mars 2012

Filmtips (Valhall)

"Valhall" är en dansk animerad film från 1986 som är baserad på Peter Madsens serietidning med samma namn. Den är mest baserad på seriealbumen om "Historien om Quark" och "Resan till Utgårds-Loke".

Handlingen: Människobarnen och syskonen Tjalve och Röskva blir utsedda till åskguden Tors tjänare och får följa med honom och Loke upp till Valhall. Senare kommer Loke tillbaka efter ett besök i Utgård och har då med sig ett jättebarn vid namn Quark (som han blev tvungen att ta med sig efter att förlorat ett vad). Quark beter sig hemskt och blir avskydd av alla gudarna och  de enda han lär sig tycka om är Tjalve och Röskva. Tor får till slut helt nog av Quark och tar honom, Tjalve, Röskva och Loke med sig till jättarnas boning Utgård för att lämna tillbaka honom. Väl där blir de utmanade på olika sorters tävlingar mot jättarna och deras kung Utgårdsloke....

Quark är inte någon som finns med i de gamla sagorna från vikingatiden utan är påhittad av Peter Madsen. Jag är själv ett gammalt fan sedan barndomen till Valhall-serierna så jag blev väldigt glad när jag för X antal år sedan fick reda på att denna film fanns. Den finns att köpa på dvd där man kan se den på antingen danska, norska, svenska eller engelska. Själv så gillar jag inte den svenska dubbningen utan föredrar den någon av de andra tre som jag anser vara mycket bättre, fast smaken är ju som baken.
Gillar man Madsens serier så är denna film ett måste. Gillar man fornnordisk mytologi är denna film ett måste. Gillar man animerad film tycker jag nog också att denna film är ett måste.

Trailer:
Trailer på engelska:

1 kommentar: