Powered By Blogger

fredag 29 mars 2013

Lite tankar


Som jag skrivit tidigare här så publicerades en debattartikel av mig på SVTs hemsida i början av veckan.

Jag hade av någon anledning väntat mig mer negativ kritik och ilskna mail (det brukar bli så om man tar upp något känsligt ämne), men jag tycker att responsen i överlag har varit väldigt övervägande positiv vilket glädjer mig. Responsen har verkligen varit över förväntan.
Jag vet att många har liknande berättelser och erfarenheter, men att de flesta tyvärr väljer att vara tysta då de inte vill "vara till besvär".

Jag har dessutom fått väldigt mycket mail efter att den publicerades. De flesta är från HBTQ-personer som håller med och berättar om sina egna erfarenheter - Både bisexuella, homosexuella och även några transpersoner. En tjej berättade bl a att hon har haft problem med att få komma in  på "flatklubb" eftersom hon såg "för heterosexuell ut" (bl a långt hår och klänning).

Jag har även fått några arga mail, bl a från några påstådda queer-aktivister som skrivit att jag inte kan skriva / att allt var skitdåligt skrivet / att jag inte har några argument alls och att de kände sig kränkta (och med tanke på vad bl a debattartikeln handlade om så tycker jag det är humoristiskt på ett ironiskt och tragiskt sätt).

Alla rörelser överallt behöver problematiseras och bli mer toleranta. Dessutom tycker jag att bissexualitet behöver belysas mer. Många, både heterosexuella och homosexuella ser fortfarande bisexuella som översexuella missfoster (är förmodligen av den anledningen varför så gott som alla uttalade bisexuella tjejer får frågor om de ställer upp på trekanter av straighta snubbar som verkar har kollat lite för mycket på p-rullar).

Jag hoppas på mer debatt och kanske en början till lite förändring.

Tack alla!


/ Joel

5 kommentarer:

  1. Det är en mycket bra och tänkvärd artikel.

    SvaraRadera
  2. Håller med om vad du skriver om bisexuella, att man oftas ses på som någon som ännu inte bestämt sig, eller som jag själv fått slängt i ansiktet när min dåvarandra pojkvän satt bredvid mig "att jag inte prövat tillräckligt."

    När jag började gå på gayklubbar var det folk som sa "vad fan gör du här?" när jag sa att jag haft pojkvän. För X antal år sedan år sedan när jag började vara biaktivist raljerade en etablerad aktivist från en scen om att man minsann inte kan kalla sig bi om man inte haft sex med människor av båda könen. Och det finns fortfarande samma sorts fördomar och bemötanden därute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar.

      Det verkar ju va ett minst sagt korkat resonemang den där så kallade aktivisten kom med.
      Med en sådan logik så borde ju alla ses som assexuella innan man har blivit av med oskulden.

      Radera
    2. Jag har träffat på folk inom "rörelsen" som tycker ”bisexuella" är psykiskt sjuka, fjollor är andra klassens bögar, och femmeflator offer för patriakatet.

      Radera
  3. Jag är också en HBTQ-person (bög). Numera har vi ju lagar i Sverige som gör det straffbart att diskriminera HBT-personer, vilket är jättebra för det är många utsatta i samhället som verkligen behöver det stödet som lagarna kan ge.

    MEN.... ....Tyvärr så har dessa lagar börjats utnyttjas till ytterligheterna. Bara om någon använder en felaktig benämning på en HBTQ-person så ”hotas” denne med HomO och diskriminering. Denna lag används som kniven mot strupen på hela det hetero-normativa samhället och säger; ”Ett enda snedsteg och vi skär halsen av er.”.

    Detta kanske låter grovt men men så är det enligt mig och flera. När tex Pride-organisationen talar om för media vad de får och inte får skriva, eftersom de kan vara kränkande. För mig uppfattas detta utnyttjande av lagen mer som ett hot mot icke-HBTQ-personer, än ett stöd för oss HBTQ-personer.

    SvaraRadera