Powered By Blogger

tisdag 1 september 2015

Angående flyktingbarn

I helgen märkte jag genom en kompis på Facebook att komikern Önn Nujen hade lagt upp några magstarka bilder på sin Facebook-sida. Bilderna var på barn som drunknat, flyktingbarn och gav i samma veva en känga åt Sverigedemokraterna. Jag tänker inte lägga upp bilderna på min blogg, men länkar till Özz Nujens Facebook-sida här.

"Dessa är några av de "skäggbarn" som SD och dess svans kallar dem, som inte orkade ta sig in i Sverige. Även Per Gudmundsson på SvD tvekar om dessa flyktingbarn verkligen är "barn".
Men nu ligger dessa barn, drunknade, och döda på någon strand i Medelhavet.
Känns det bra nu?"

Många blev helt vansinniga för att Özz gjorde detta. Många tyckte det var extremt smaklöst, många skrek om att Özz måste vara sjuk i huvudet och några idioter önskade att Özz själv gick samma öde till mötes. Några tyckte det var extremt vidrigt och smaklöst av honom att försöka göra "billiga politiska poänger".

Jag tycker själv att bilderna är otroligt hemska, men stöttar ändå Özz i detta.
På vilket sätt är det värre att visa bilderna på¨Facebook än att det händer på riktigt? Skälet till att det ser ut såhär är att det är svårt att ta sig in i EU och folk tar de chanser som finns. Så har det varit tidigare också, men det blir svårare och svårare hela tiden eftersom det finns en massa främlingsfientliga krafter i hela Europa som vill att det ska vara svårt och Sveriges idag tredje största parti hör till dessa. Özz budskap med de bilderna är att alla dessa rasistiska partier som får all mer större makt i Europa bidrar till tuffare klimat för människor på flykt. Om länderna i Europa och dess politik bestod av partier som värnar om människors lika värde så hade dom säkerligen stått för en öppnare humanare politik och inte stäng sina gränser med taggtråd som vi ser idag.
Jag är på Özz sida helt och hållet. Och ja, SD sprider massa skit om invandrare och det är precis som Özz säger.. Hade Sd fått regera hade ännu fler människor dött vid gränserna.


Själv så är jag trött på tröttsamma argument som "Vi kan inte hjälpa alla.", "Kasta ut alla invandrare", "Stäng gränserna", "Våra pensionärer får ingen snaps på midsommar" etc. Medan rasisterna och smygrasisterna gnäller och sprider lögner så dör barn och vuxna.

Jag säger som en polare angående till en person som slängde ur sig sådana argument. Jag orkar inte. Dra åt helvete bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar