Powered By Blogger

söndag 30 oktober 2016

James Bond är inte en kvinna

Jag läste detta i Metro igår. En del håller med Roger Moore och andra är arga och kallar honom saker som relik och bakåtsträvare för att han inte tycker att James Bond ska spelas av en kvinna utan av en man,

Jag håller helt med Roger Moore och har skrivit om samma grej tidigare här på bloggen. Karaktären James Bond ska vara en vit brittisk man. Jag är ungefär lika intresserad av att se en kvinnlig Bond som jag är av att se en manlig Nikita eller Modesty Blaise. Alltså inte ett skit.
Jag skulle inte heller vilja se Shaft eller  superhjältarna Cyborg och Luke Cage spelas av vita skådespelare då de ska vara svarta, På samma sätt vill jag inte se en blond snubbe med ölmage spela Superman. Vissa roller är menade att vara på ett visst sätt och ha en viss typ av utsseende.

Byter man till en kvinna i huvudrollen så är de inte James Bond längre och då har man tagit död på det hela. James Bond som karaktär är redan såpass ingrodd i vår filmkultur att när vi tänker Bond, så tänker vi direkt vagt alkoholiserad playboy med dålig humor, skev kvinnosyn och licens att döda. Tänkte att jag skulle nämnt Dry Martini också, men den vart ju ersatt av reklam för öl istället i Daniel Craigs filmer (som visserligen är riktigt bra actionfilmer, men de är fan inte Bond).
Vill man se en kvinnlig hemlig agent kan man väl hitta på en ny, originell historia utan att riskera att förstöra och irritera en redan befintlig publik.

Hur skulle det vara om man hittade på nya karaktärer och historier istället för att ständigt förändra det som finns? Är all fiction redan uppfunnen, eller är folk bara lata och efterblivna? Förstår inte det här med att göra om allt. Är feministerna verkligen så jävla kassa på att få egna idéer?

Ska vi inte ha en rullstols buren transperson som Bond istället så det blir riktigt jämställt.... .... Som tillhör nån urbefolkning samt är pansexuel.l Dessutom så får det enda våld som HEN utövar feministiskt självförsvar. Sedan bort med alla sportbilar, Hen-Bond får åka kollektivtrafik då hen tänker på miljön. Dessutom så få inte Hen-Bond använda vapen utan kan istället krama och prata förstånd med skurkarna så att de förstår att det är dumt att vara dum.
 Sedan ska vi även ha en James Bond för varje hbtq-bokstav och för varje socialt, juridiskt och biologiskt kön i samma film där de  alla i slutet sjunger "We are the world"

Jag har dock ett bättre förslag, gör inte flera Bond-filmer. De har tappat sin attraktion för länge sedan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar