Powered By Blogger

lördag 18 maj 2013

Klaga i så fall inte på det omvända

En debattartikel skriven av Angelica Heikkinen publicerades igår på SVTs hemsida.

"Varje man med självaktning bör vilja vara del av detta, men kvinnor har tolkningsföreträde när det kommer till kvinnorättsfrågor, och har rätt att kräva det utrymme vi behöver för att föra den kampen framåt."
Jämlikhet är inte en kvinnofråga utan det är en samhällsfråga (således har inte något kön tolkningsföreträde i frågan).

Kära Angelica, att din kompis Julia Frändfors tog över som nattklubbschef på Spy bar är ju ett lysande tecken på att kvinnor trängs ut av de patriarkala strukturerna. När jag och andra män åker tunnelbana eller buss så händer det naturligtvis aldrig att vi blir bedömda av kvinnor, kvinnor ser nämligen ingen skillnad på män utan anser att alla män är exakt på millimetern lika attraktiva / oattraktiva. Skyltar som "Tillträde enbart för vita" har ju tidigare visat sig leda till ökad gemenskap mellan färgade och vita, så förmodligen leder även er exludering av män till ökad gemenskap mellan män och kvinnor.

Nåja..... .....Jag tycker gott de kan få ha sina tillställningar för enbart kvinnor, men då ska de heller inte klaga när det ordnas där de själva inte är välkomna. Då skulle samma personer som hurrar för detta då direkt skulle skrika om sexism, antifeminism, kvinnofientlighet, chauvanism, gubbslem etc.

Jag gillar inte uteslutande av människor men tycker som sagt att de ska ha rätten att göra detta. Jag skulle även gärna se ibland att det görs mansklubbar befriade från kvinnor, för då kanske jag slipper tafsande kärringar när jag vill dricka mig berusad i goda vänners sällskap (Kanske även slipper drinkluder som tigger drinkar i baren).
Kvinnor som tafsar är nämligen vanligare än vad folk tror. Numera brukar jag visserligen slippa det värsta tafsandet (det råkar mina yngre kompisar ut för istället), men när jag var yngre (18-23 år) och var ute på krogar/klubbar så var det extremt ofta som kvinnor, oftast äldre, tafsade på mig och nöp mig i röven och ibland även tog mig på skrevet (inte så kul när man t ex var ute med en flickvän). Hände ibland att man hade blåmärken på stjärten av allt nypande. Tjejkompisar som blev utsatta för sådant kunde i alla fall ge tafsarna en örfil eller pungspark utan att bli utkastade.

Intressant förresten att det inte är okej att skapa ett barnfritt café men helt okej att skapa en mansfri nattklubb. Cafeägare som blir tvingade att att ändra reglerna för att det blir en massiv ragestorm mot cafét från omgivningen. Tydligen var det inte tillåtet att porta barn för att skapa en lugn atmosfär. Dubbelmoral när den är som bäst!
Missförstå mig inte. Jag kan förstå vitsen av att ha en mansfri nattklubb, förutsatt att man i så fall får ha barnfria caféer och kvinnofria klubbar. Allt annat vore hyckleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar