Powered By Blogger

onsdag 3 februari 2016

List goes on and on

Jag läste igår detta på Metros hemsida.

Är det något mer som ska bli gratis när vi ändå är igång? Deodoranter? Rak-artiklar? Kläder Pojkar i början av puberteten brukar ejakulera i sömnen, ska de i så fall få gratis kalsonger eller tvättmedel? Själv så ser jag dåligt och är i behov av glassögon. Det är inte heller något som jag har valt själv och dyrt som fan, men inte betalar pappa staten det åt mig för det.
En del kvinnor (och även vissa karlar) blir vansinniga när man argumenterar emot detta och skriker om att då män inte har mens så har vi ingen rätt att yttra sig i detta.  Men nog fan är det väl relevant vad även vi män tycker! För om bindor skulle skattefinansieras så är det ju våra plånböcker som drabbas eftersom vi betalar skatt. Om tjejer inte ska betala för detta, vem fan ska då betala för att de ska kunna tillverkas?
Med den logiken så borde väl i så fall män få avdrag på mat då man rent statistiskt sätt brukar vara större och i genomsnitt behöver 20% mer mat än kvinnor för att få in kaloribehovet. Statistiken säger också att unga kvinnor utan barn i åldern 20-30 tjänar 8% mer än unga män i samma ålder (då spenderar män rent generellt ca 14% mer tid på jobbet än de flesta kvinnor). Så då bör ju rimligen mat subventioneras för killar om det ska bli "rättvist", men jag tror att det är svårt att uppnå en sådan bajsnödig millimeter-rättvisa in real life då det är väääldigt många parametrar som man i så fall måste ta med i räknadet.

Visst är det en fin tanke att allt ska vara gratis, men man måste även se till det praktiska och se rimligheten i om det ens går att genomföra med tillräcklig kvalité utan att kosta flera multum varje år. Alla människor är skapta olika och jag har väldigt svårt att tro att detta är ekonomiskt hållbart.
Ska vi vara realistiska så kostar sådana saker att tillverka och den svenska staten skiter ju inte pengar. Om staten skulle finansiera alla bekymmer skulle Sverige gå bankrutt. Vi har redan nästintill gratis sjukvård och andra förmåner genom välfärden, kan folk då verkligen inte betala den summan som mens kostar en gång i månaden? Det finns storpack på apoteket som går på under hundralappen (80 normal bindor för 90 kronor och maxi natt 50st för 70 kronor). Det finns även något som kallas menskopp som går att återanvända Vill ni köpa dyrare produkter är det er ensak men även ert eget problem.

Några argument för detta som jag har hört och läst är att kvinnor borde få detta gratis då män har högre lön plus att kvinnor gör den största delen av det oavlönade arbetet som de allra flesta män inte märker att det görs.
På detta vill jag bara undra..... .....Gör de? Och vad fan har jag för nytta för det som ensamstående HBTQ-person, varför ska jag betala mer i skatt för andra svenskars i-landsproblem? Det finns storpack på apoteket för under hundralappen och bor man i Sverige har man fan råd med det. Och kom inte och gnäll något om att män tjänar mera, jag jobbar själv inom ett väldigt kvinnodominerat yrke och inte fan får jag mer i lön än mina kvinnliga kollegor.

Det finns barn som svälter, flickor som könsstympas, människor som flyr för sina liv från krig och förföljelse. Och i Sverige klagar folk på att tamponger och smärtstillande kostar?
Visst jag skulle vara glad om allt var gratis alltid för alla, men livet funkar inte så och jag använder mycket hellre skattepengarna från "tampong/alvedon-bidraget" till att hjälpa de som verkligen är i nöd (t ex kvinnor, män och barn som flyr från krig och svält).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar