Powered By Blogger

tisdag 23 februari 2016

Lite minnen från min egen uppväxt och skoltid.

Lite minnen från min egen uppväxt och skoltid.


De gånger jag tog plats i skolan var när jag kunde spela teater eller fick lov att göra film av en skoluppgift, då fick jag ofta med mig två klasskamrater - Min kusin Sebbe som gärna "showade" om det betydde att kunde få en skoluppgift godkänd utan att skriva om det, samt vår kompis Joe som fortfarande hade kvar allt barnasinne plus aldrig var det minsta rädd för att "göra bort sig" inför andra. 
Filmerna urartade oftast i dålig slapstick och buskisskämt, men lärarna lät oss oftast hållas (förmodligen för att de då slapp oss).

När vi gick i sexan fick för oss att göra en egen actionfilm. Vi hade då sett de tre Die Hard-filmerna, blivit frälsta som små pubertetspojkar kan bli och bestämmde oss därför för att göra en egen version som vi döpte till "Die Hard 4 - Skoningslös".
Min kusin Sebbe skulle spela hjälten John McClane och jag och Joe skulle spela alla olika skurkar. Joe spelade de flesta underhuggare som blev mördade av McClane samt skurkledaren som vi döpte till Jätten medan jag spelade Jättens lillebror och närmaste henchman Dvärgen. Namnen var ironiska då Joe var kortväxt och jag lång (Jag var huvudet längre än Sebbe och Joe nådde mig till axlarna). Namnet Dvärgen stal vi från en en tecknad figur (en väldigt storväxt skurk) från ett barnprogram där Scooby Doo och Yoggi Bear hade varsitt lag och tävlade i diverse olympiska grenar.

En scen vi filmade innehöll Joe som en underhuggare som upptäckte när Sebbe klättrade in genom ett fönster varpå de började slåss vilket slutade med att Sebbe ropade "Yippie-kai-yay motherfucker!"och skjöt Joe så att han ramlade ut genom fönstret. Sedan kom jag in som den stora starka skurken Dvärgen (som mest påminde om Jaws i James Bond) och kastade ut Sebbe genom samma fönster med ett ont skratt. Vi förstod att om vi skulle ramla ut genom fönster så måste fönstret sitta lågt och även ha en madrass utanför. Fönsterna till killarnas omklädningsrum passade bra, men tyvärr så glömde Joe att lägga ut madrassen när vi filmade den scenen varpå han slog huvudet i lösgrus och sten när han kastade sig ut med huvudet före.

Hela "Die Hard"-filmen blev dock stoppad av skolan då våra stuntmans-aspirationer  blev djärvare och djärvare. Vi blev slutligen påkomna av rektorn precis när Joe filmade Sebbe när hängde ut från ett fönster på högsta våningen (på insidan stod jag och höll fast Sebbe i ena handen samt genom ett rep som vi hade knytit fast runt varandras midjor). Vi tyckte att skolan var väldigt löjliga då vi menade av vi hade tänkt på allt när det kom till säkerhet, jag höll ju faktist i honom. Jag har varit där vid vuxen ålder och kan dock utan tvekan säga att det var tur att det inte slutade värre än vad det gjorde då det är riktigt högt plus betong och sten nedanför.

Ett annat projekt vi gjorde var om Ku Klux Klan vilket vi löste genom att filma när vi utklädda till läderbögar heilade och brände ett kors på skolgården samtidigt som vi cyklade runt på varsin trehjuling. Hela skämtet gick ut på av vi spelade några homosexuella judar som enbart gått med i KKK för att det var "roligt att klä ut sig som spöke", men när de läste vad klanen var emot släckte korset, slängde kläderna och konstaterade att rasister inte kan vara riktigt kloka och sedan gick hem för att "äta mammas gröt och hångla lite som folk".

I en faktafilm vi gjorde om USA jämförde Joe som reporter Frihetsgudinnan (spelad av mig) med ett billigt fnask varpå Frihetsgudinnan slog ner honom med sin fackla (samma reporter muckade senare även bråk med president Bill Clinton, hånade hans stora fötter och fick för det mera stryk). I samma film råkade Joe slå av en framtand på mitten mitt under en tagning vilket vi behöll i den slutgiltiga rullen

Vi gjorde även en faktafilm om Islam och då ingen av oss på den tiden hade någon kunskap om tabut med att avbilda profeten Muhammed (många många år innan Vilks och Jyllandsposten) så innehöll den ett inte allt för vackert poträtt av Muhammed (spelad av min kusin i kalsonger och lösskägg) och ärkeängeln Gabriel (jag i bar överkropp och lösvingar).


Arma moder Svea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar