Powered By Blogger

torsdag 20 juli 2017

Fidget Spinners och andra modeflugor

Jag har funderat över en grej som det senaste halvåret har varit sjukligt populär hos barn, nämligen fidget spinners. Fidget spinner är (om nu någon mot alla odds har  missat det) en leksak som sitter som en propeller på personens finger, med blad som snurrar runt ett lager. Numera säljs de i flesta affärer i olika modeller.
Den ska från början vara en leksak som tagits fram för att hjälpa barn som har adhd, add och liknande
för att koncentrera sig i t ex skolan genom motoriska mönster, De har dock blivit så populära att numera har mer eller mindre varenda unge en sådan, oavsett om de har en diagnos eller inte.

Att den där snurran skulle hjälpa ungar med koncentrationsförmågan tror jag inte ett skit på. Jag har snackat med ungar när de håller på med dessa och de var så fokuserade på dem att de inte märkte vad som hände runt dem eller ens att folk pratade med dem. Den är säkert fullt användbar för de som verkligen behöver det, men det är ju ytterst få.
Jag jobbar själv på en skola och dessa fidget spinners är väldigt populära. Eleverna har ibland försökt ha med de på lektioner och på fritids, men på vår skola tillåter vi inte barnen att ta med egna leksaker då skolan ska vara kostnadsfri och då blir det statusprylar så då har de fått stoppa tillbaka de i fickan. Vi som jobbar på "mitt" fritidshem tog däremot ner de som ville till träslöjden och byggde egna helt av trä som de kan få använda på fritids (men inte under lektionstid i skolan).


En del barn försöker ha med sig sina fidget spinners till klassrum och försöker  bortförklara det med att det inte är en leksak utan är till för koncentration. Till de barnen brukar jag säga att det är så, men då gäller det barn med t ex adhd och autism vilket de själva inte har utan att de använder den som en leksak. Och om 30 ungar leker med sådana samtidigt blir det rätt svårt att upprätthålla koncentrationen, både hos vuxna och barn. Lärare ska inte låta elever fippla med leksaker på lektionerna om de inte har en anledning till det. För alla andra än ungar som har en diagnos/dokumenterat problem så är det en leksak. Inte heller får man leka med my pokémonkort, little pony eller dildos (även om de skulle få eleverna att må bättre) under lektionerna.
Och syftet är att personer med dessa och liknande diagnoser är motoriskt oroliga alt. behöver lugna sig genom att upprepa motoriska mönster. Därför är det till för dem. Men då antar jag att de sitter lite enskilt, för om de sitter och håller på med samma i ett vanligt klassrum så blir det distraktionsproblem för de andra barnen.


Jag tror dock de kommer ligga bortglömda om några månader. Med andra ord gå samma öde till mötes som Pog, beyblades, hockeykort, bionicle, fingerskateboards, penntroll och tamagotchi etcetera.

1 kommentar:

  1. Min brorsa hade ett sådant rör med Pogs-pappes-mynt. Det var även tyngre mynt i metall. Jag minns inte vad det spelet gick ut på och det tror jag knappt min brorsa och hans polare hade en aning om som barn heller, men alla de hade skiten.

    SvaraRadera