Powered By Blogger

måndag 24 juli 2017

Game Of Thrones är inte heller till för barn

Jag hamnade för några veckor sedan sedan mitt i en diskussion i en grupp på Facebook. Det handlade om "GTA-spel" och om att många föräldrar är okunniga, opålästa och låter barn i 5-6-årsåldern spela det spelet. Jag har skrivit om detta tidigare (senast för ca ett år sedan) men tänker ta upp lite igen om hur jag tänker angående detta.
En del personer slår i från sig sig allt som kan liknas vid någon form av kritik. Dessa personer hävdar att man inte ska döma ut barn- och ungdomskultur och försöker likna det vid moralpaniken och fördömanden som  50- & 60-talets ilska mot rockmusik, 80-talets upprördhet över videovåld och hårdrock etcetera.. Men dessa personer verkar dock helt blunda för att  "GTA V" är inte barn och ungdomskultur utan ett spel gjort för vuxna.
En del däremot skriker om att de vill ha censur och om att alla personer som kan finna någon som helst av nöje i sådan våldsam underhållning måste vara perversa och sjuka i huvudet, men det är bara korkat att ens hävda så idiotiska saker.
Enligt mig handlar det inte om moralpanik när det kommer till att småbarn inte bör spela spel som "GTA V". Jag dömer inte ut spelen, men de är inte till för barn i lågstadieåldern. Jag antar att ingen skulle anse det var moralpanik om man inte anser att lågstadiebarn inte ska titta på t ex skräckfilmer eller på porrfilm då sådant inte är gjort riktat till barn. 
Jag spelade GTA på dator och playstation när jag var barn i slutet på 90-talet och även många "shoot ´em up"- och "beat ´em up"-spel. Men det går inte riktigt att jämföra 90-talets GTA med nutidens då det är en sådan oerhörd skillnad på grafiken och "verklighetskänslan" och valmöjligheterna i spelen,. Om närvarokänsla och realism kvittar så kan man ju med samma logik lika gärna resonera att streckgubbar är lika skadligt för barn som våld- och förnedringsporr.
Min favorit tv-serie är "Game Of Thrones" och en av mina absoluta favoritfilmer är Stephen Kings "Misery" (Jag tittar även på väldigt våldsamma avtionfilmer), men de är inte heller gjord för barn och därför skulle jag inte tillåta småbarn att se dessa. Av samma anledning skulle jag aldrig  välja Nikanor Teratologens böcker som högläsningsbok för barn även fast jag har kompisar som tycker de är underhållande.
Den stora skillnaden är dock att de flesta föräldrar aldrig skulle låta barn i lågstadieåldern titta på tv-serier som "Dexter", "Game Of Thrones" eller på skräckfilmer som t ex "Saw", "Hostel" etcetera. Men så fort det kommer till tv-spel och datorspel så verkar många tro att ALLA spel oavsett åldersrekommendationer är till för alla oavsett ålder. Spelen har en åldersrekommendation som står tydligt på förpackningen av en anledning på samma sätt som vissa filmer har åldersgränser av en anledning. Det är skrämmande att man inte har bättre koll på spel till sina barn.

Det är lite samma fenomen som när trean visade "Simpsons" dubbat till svenska tillsammans med barnprogram en gång i tiden då de hade svårt att se om det var ett program riktat till vuxna eller barn (föräldrar blev jätteupprörda).
Samma grej när folk i USA var upprörda på "South Park" precis det kom på 90-talet. De hade svårt att fatta att det inte var en barnprogram och blev sedan upprörda när det fick se vad det innehöll.
Lite "är det tecknat så måste det ju vara barnprogram"-mentalitet.

Av samma anledning skulle jag aldrig låta barn söka fritt på Youtube. Om man t ex söker på Youtube på "Astrid Lindgren" dyker det bl a upp parodier som inte alltid är avsedda för barn "Snedvriden" heter t ex en youtube-kanal som gjort sådana där det skämtas friskt om allt från våldtäkt, droger, incest, pedofili, mord etc. Har själv fnissat några gånger över sådana grova barnsligheter men samma där, det är inget som är gjort för barn.
Ofta rör det sig om ren okunskap från föräldrarnas sida. Har pratat med föräldrar många gånger om varför jag aldrig skulle låta småbarn söka fritt på internet och Youtube helt ensamma utan att man är med för att se över vad som är lämpligt. Har fått många "Åh fan, det hade jag ingen aaaaaning om"-reaktioner genom åren..

Det är föräldrarnas fel att barnen blir som de blir, inte spelens. GTA-spelen kan vara riktigt underhållande, men de är fanimig inte lämpliga för småbarn Allt har med oansvariga föräldrar som köper dessa spel till sina småbarn. Föräldrar som tillåter barn att spela sådana spel där det står "Står 18+" på fodralet. För min del så spelar det ingen roll om någon tillåter småbarn att spela sådana dator/tv-spel eller titta på tv-serier "Game Of Thrones", "Spartacus" och "Dexter"(eller andra film som inte är anpassat till åldern). Det är oavsett korkat, oansvarigt, omoget och berättar en hel del om föräldraskapet samt dessa föräldrar som personer. Allt är inte till för alla.

Nu ska jag se på senaste avsnittet av Game Of Thrones.

1 kommentar:

  1. En del borde verkligen inte få vara föräldrar, det finns så mycket idioter att det inte är klokt!

    SvaraRadera