Powered By Blogger

fredag 23 december 2011

Jultradition innefattande GAS

Dagen före julafton så brukar har jag en liten egen jultradition för mig. Jag brukar då titta på julsketcher av Galenskaparna & After Shave och då speciellt de från "En himla många program" ("Vintermossan", "Pyssel & papp", "Stålmannens jul" etc). Till det brukar jag dricka öl eller whiskey. När det äntligen är dags för sketchen "Inte bara glögg" så brukar jag ta mig oftast en stor grogg i ett ölglas.
Vissa år har jag ibland fått sällskap av min lillebror i drickandet och groggandet (kolla på GAS-klippen brukar jag däremot få göra själv då han inte är lika förtjust i dessa så som jag är). Första gången brorsan deltog i drickandet för några år sedan resulterade det i att han senare på kvällen råkade trassla in sig och snubbla över sladden till julgransbelysningen och välte min julgran (var skönt att det bara var en i plast) och även råkade spilla ut en mugg med full med kaffekask över en nystruken julduk. Vi var båda den gången lite bakfulla på julaftonsmorgonen men det gick att bota med en rejäl frukost och varm choklad.

För mig är Galenskaparna & After Shaves julsketcher mer julstämning än Kalle Anka klockan tre på julafton,

"Inte bara glögg" (En himla många program" - 1989):
"Pyssel och papp" ("En himla många program" - 1989):
"Familjen Falke firar jul" ("Jul jul jul" - 2000):
"Stålmannens jul" ("En himla många program" - 1989):
"Vintermossan" ("En himla många program" - 1989):
"Krubbdjur" ("Tornado" - 1993):

1 kommentar: