Powered By Blogger

lördag 13 juli 2013

Alla som gillar fotboll borde söka hjälp hos psykolog

Länk1Länk 2Länk 3Länk 5
Jag tycker vanlig fotboll är tråkig och damfotboll tråkigare, inte på grund av att jag tycker att det är tråkigare att kolla på kvinnor sporta utan för att det går långsammare än vanligt (vilket är extremt långsamt) men att jämföra kvinnor med kossor och horor är bara patetiskt. Men sådana kommentarer finner man över hela internet och om alla ämnen (alltså inte bara relaterat till genus). Samtidigt är det intressant att konstatera att fotbolls-EM (eller VM för den delen) som annars brukar vara hyfsat PK att bespotta i herrsammanhang nu plötsligt är ett måste när damerna är inblandade.

Det var trettio personer som skrev klart olämpligt på twitter efter att Sverige missade sin andra straff, 75% av dom som skrev var under arton år och resten var troligtvis på fyllan. Det man har gjort, eller det Jack Werner (journalist på metro) har gjort är att han har hängt ut dessa okända människor med namn och bild. Man har alltså skrapat ihop trettio olämpliga kommentarer bland hundratusentals twitterkonton efter Sverige missade sin andra straff. Sedan får de till och med statsministern att fördöma det (fast de få gånger idioten Reinfeldt  reagerar överhuvudtaget är ju när det gäller fotboll).
Förstå mig rätt, jag försvarar inte på något sätt inte kommentarerna, jag är bara tveksam till att man hänger ut okända under arton år med namn och bild på detta sätt.

Twitterflöden efter misslyckad match av herrlandslaget ser minst lika ”neandertalskt” ut, men det är dock ingen som skriver en artikel om hatet mot herrfotboll. När damlandslaget blir häcklade på grund av sina missade straffar ska dock företeelsen analyseras psykologiskt, ideologiskt och socioekonomiskt. Missar Zlatan en straff är han en ”blattejävel”  och ”landsförädare”, spelar Toivonen kasst så är han en ”bög”, ”tjej”, ”Fröken Toivonen” etc, eller för att ta några exempel  som finns kvar sedan Jonas Olssons match mot Österrike. Vissa av dem är inte direkt saklig kritik:
"Jonas Olsson är lika kass som hans hårlängd.""Jonas Olsson borde köra upp bollarna i sitt rövhål""Jävla [..] kobenta älg.""hur osexig är då Jonas Olsson??"  "Jävla sopa""Anställ en ledsagare till Jonas Olsson""Må du bryta benet Jonas olsson!!""Jonas Olsson.. lika bra som min öl."


Det stämmer inte att det enbart är kvinnor inom sport som kritiseras och ”hatas” i sociala medier. Alla från Anders Svensson till Daniel Andersson till Marcus Birro, Alex Schulman och Erik Niva har fått sin beskärda del av ”hat” när de inte presterar. Men det är knappast något som uppmärksammas i media

Att folk gnäller på sportutövare är inget nytt, lite samma fenomen som att 20 perser dödade av en bomb i Irak får klart mindre uppmärksamhet än ett mord på hemmaplan, man vänjer sig och nyhetens behag (eller obehag i det här fallet) bleknar. Jag tror att det bottnar i samma typ av missnöje och förtvivlan som när ett herrlandslag eller herrlag underpresterar. Att det sedan tar sig uttryck i kvinnofientliga och kvinnonedsättande toner är så klart förkastligt och beror nog mest på att de som säger det är dumma i huvudet och inte kan komma på något konstruktivt att säga.
"Män som hatar damfotboll borde söka hjälp hos psykolog"
Själv ser jag inte ens på svensk herrfotboll, anser att fotboll är en sport för jönsar som springer runt i knästrumpor och att alla som gillar att se på fotboll behöver professionell hjälp. Jag har inget intresse av fotboll och ännu mindre för damfotboll. När jag har försökt förklara för andra varför jag tycker damfotboll är ointressant (t.o.m. ointressantare än herrfotbollen) har jag jämfört damfotbollens elitnivå med pojkfotboll och hört andra jämföra damfotboll med fotboll på lägre divisioner. Det handlar inte om att hata kvinnor som spelar fotboll. Människor får ägna sig åt vilken aktivitet dem vill. Det jag däremot tror dem flesta stör sig över är mediauppmärksamheten som damfotbollen får.  Jag är även helt ointresserad utav golf, tennis,  och innebandy. Även då zappar jag runt en stund. Men skillnaden är att golf, tennis och innebandy får den mediauppmärksamhet som faktiskt efterfrågas. Det visas inte på bästa sändningstid.  Jag syftar på att matcherna sänds i storfyran, inte att det direktsänds. Sen är sportsändningarna fulla med damfotboll. Jag tror inte utbudet motsvarar efterfrågan.
Om man tycker damfotboll är skit så får man tycka det. Så om just kön inte spelar nån roll så är det ju extra skäl att ogilla damfotboll, särskilt som att man just skapat en sämre klass särskilt för damer.  Så folks resonemang är inte logiskt om de menar att det inte spelar nån roll vilket kön som spelar fotboll. De flesta jag känner som gillar fotboll (både kvinnor och män) tycker att kvaliteten på damfotbol är för låg, särskilt när det gäller tekniken och bollmottagandet.  När ett av världens bästa damlag förlorar mot AIK:s u-17 lag med 3-0 och AIK får ta ut en i halvlek för att jämna till spelbilden förstår man hur dålig nivå det är på damfotboll. Ok om man gillar att kolla på det men om man inte kan erkänna att det är sämre nivå på det är det fan illa. Sen kan man säkert ursäkta det med att damfotbollen är ganska ny och att den säkert blir bättre på sikt. Men att säger att man inte INTE får tycka att dagens damfotboll är för dålig, för då "kan man inte fotboll" typ är bara idiotiskt.

Jag gillar inte vare sig dam- eller herrfotboll! Har aldrig förstått varför man ska springa efter en boll! Man har rätt ogilla vad som helst. Även herrfotboll.

4 kommentarer:

  1. Vem bryr sig om vad kvasi-feministerna tycker. Enda orsaken till att stödja damfotboll är att tjejer skall ha rätt att idrotta och spela boll. Men pratar vi om elit fotboll, så är en match med ett kompis gäng på högre nivå, med mera fart, styrka än vad damfotbollen erbjuder. Men som alltid skall den feminiserade fjoll, hen svensken hetsa med sin egalitära extremism. Fotboll och hockey visar verkligen vilken skillnad det är mellan män och kvinnor. Men visst vill man ha sämre prestationer, mindre styrka, fart, sämre underhållning så kan man se på damfotboll och leka att den är på samma nivå som den manliga elitidrotten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som när Pontus Kåmark var sportkommentator under en damlandslamp och bl a sade att han tyckte Sverige skulle göra ett byte, det blev ramaskri och ifrågasättande om Kåmarks kvinnosyn och skriverier om vilket gubbslem han var som sågade och såg ner på damfotbollen. Ida-Ali Lindqvist gick i taket och, skrev i aftonbladet och tog till och med upp kommentarer i stil med "Sverige skulle behöva göra ett byte nu" som ett exempel på en hatattack.
      Jag undrar om jag någonsin sett en herrmatch utan att kommentatorerna påpekar brister i endera lags spel (Spelar de dåligt)

      Radera
  2. En liten fråga och en liten uppmaning till de feminister som vill att damfotbollen ska få samma "möjligheter" som herrfotbollen;
    Förklaring: "Möjligheter" skapas genom ekonomiska resurser.
    Fråga: När var dessa gnällande feminister själva på en fotbollsmatch senast?
    Uppmaning: De som gnäller kan själva börja gå på damfotbollsmatcher - endast så kan damfotbollen få de resurser som skapar möjligheterna.

    Publiksnittet i damallsvenskan ligger på ca 700 personer medan publiksnittet i herrallsvenskan ligger på ca 7000 personer, detta trots att biljetterna till herrallsvenskan är typ 3 gånger dyrare.
    Majoriteten av fotbollspubliken är män. Var är de kvinnliga feministerna?

    Själv är jag precis som du totalt ointresserad av både dam och herr-fotboll. Jag är därför även ointresserad av att lägga mina pengar på inträdesbiljetter. Men de som upplever det som ett problem att damfotbollen inte får samma resurser borde faktiskt börja bidra med resurser ur sina egna plånböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I debattartiklarna jag länkat till tar de även upp ungdomsfotbollen för tjejer och killar. Jag vill inte betala mer (i skatt) enbart för att vissa grupper är högljuda!

      Varför är det bara fotbollstjejer och -killar som ska ha resurser? Vilka resurser får ungdomar som är mer intresserade av teater, musik, kultur, schack, frimärkssamling, fiske, bridge, sömnad etc.... Vad får de ungdomar som inte är intresserade av fotboll och idrott, nada

      Radera