Powered By Blogger

lördag 27 juli 2013

Skämta på ni


Hörde att folk blivit sura på Jonas Gardell på grund av några små skämt på twitter angående ramadan.

"Apropå Ramadan. Det här med att kvinnor ska svepa in sig i ambulerande enmanstält. Hur tänkte Allah då? Är Islam en sorts scoutrörelse?"
"Just nu pågår den muslimska fastemånaden. Ramadan. I augusti är det dags för jazztrummisarnas fastemånad. Rambedamdedamdan."

Gina Dirawi har bl a reagerat och tyckte att Gardell var respektlös när han skämtade detta. När folk då tyckte hon var lättkränkt så försökte hon försvara sig med att hon inte alls är det för att hon själv har skämtat som sin religion. Ja, du har skämtat om islam Gina, så varför får inte Gardell göra samma sak? Och kom inte med att han inte är muslim. Folk som hävdar att det är ok att muslimer skämtar om muslimer men inte att andra gör det (detsamma gäller samma sak angående judar, homosexuella etc etc) gör med sådana korkade resonemang det rättfärdigat att dela upp människor i "Vi" och "Dem".

Jag säger som Fritiof Nilsson Piraten sade en gång:
"Det går inte ens att skämta om synålar utan att något enögd jävel tar illa upp"

Man kan skämta om precis allt, men det betyder inte att man behöver tycka att alla skämt är roliga. Humor är något individuellt. Om man inte tycker att ett skämt är roligt så har man rätt att säga till eller gå därifrån. Man har dock ingen rätt att hindra någon att dra det skämtet, även om man tycker att det är vidrigt och icke politiskt korrekt. Det betyder inte heller att man automatiskt tycker skämtet i fråga är roligt bara för att man försvarar rätten att säga det.

Jag har t ex när jag har försvarat folks rätt att dra bögskämt, sexistiska skämt (allt från "blondinskämt" till skämt hur korkade män är) eller dåliga Josef Fritzl-skämt fått höra flera gånger av folk att jag verkligen inte skulle tycka så om jag själv blivit utsatt för hatbrott, blivit sexuellt trakasserad  eller om min mamma eller syster hade blivit misshandlade eller våldtagna. Till grejer hör att jag själv är en HBTQ-person och att jag har blivit utsatt för hatbrott, misshandel och även blivit utsatt för sexuella trakasserier men jag tycker ändå att det är helt ok att skämta om sådant.
Jag tycker det är man måste få kunna skämta om precis vad som helst vare sig skämtet handlar om homosexuella, feminism, moderater, socialdemokrater, sverigedemokrater, nazister, kommunister, norrmän, ryssar, bibliotekarier olika kulturer, judar, kristna, muslimer, ateister, olika kulturer, estonia eller vad man nu vill skämta om.

Humor är ju extremt individuellt och det är ju ALLTID någon som tycker det är roligt och någon som tar illa vid sig vad man än skämtar om. Att säga att något inte är ok att skämta om på grund av någon kan känna sig kränkt är fel enligt mig då det ALLTID är någon eller några som kommer bli sur vad man än skämtar om.
Ska man ta bort allt som är obekvämt så får till slut ett skämt inte vara värre än:
 - "Jaha, här sitter jag och klappar händerna! Tra la la lala..."
Fast det är såklart bara tills någon säger:
 - "Nä, jag har bara en hand och nu är jag kränkt, sånt får man inte skämta om!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar