Powered By Blogger

onsdag 31 juli 2013

Bechdeltestet = Ett skämt


Lotta Sjöberg låter en filmtrailer på 1:30, för en film hon inte ens ska se, förstöra hennes kväll och dagen efter.
Skönt med människor som Lotta Sjöberg, som skyddar mig från allt dumt jag inte klarar av att ta ställning till själv. Förbjud att som Lotta Sjöberg inte tycker om, så jag inte förleds att se något farligt eller olämpligt. 

Det måste vara fruktansvärt tråkigt att se på film med Lotta Sjöberg.


Det finns många konstigheter i Lotta Sjöbergs resonemang. Själv så är jag i det mesta väldigt tydligt vänsterorienterad inom politiken, men anser ändå att det många idag kallar för feminism varken handlar om att förbättra för kvinnor eller sträva mot någon jämställdhet. Angående Lottas skrikande om "sexism" ur nån slags moralisk angreppsvinkel, så faller hennes resonemang på sin egen dumhet när hon i nästa andetag ägnar sig åt att hylla zombiefilmer med Brad Pitt.
Sen kan man naturligtvis välja att tycka att en viss typ av film är skit, och har all rätt i världen att uttrycka åsikter som Lotta Sjöberg gör. Men då får hon finna sig i att bli sågad och synad i sin dumhet.

Jag tänker inte på något sätt förneka att det visas mycket dynga på bio men det går inte att förbjuda underhållning för att den är för enkel och tilltalar den stora "korkade" massan. Så länge t ex majoriteten av kvinnor i biotittande ålder föredrar "handlingskraftiga män" kommer biograferna fortsätta visa det.
Sedan att en del människor är så extrema i sin syn på sex att de helst vill förbjuda allt som har med mänsklig njutning och mänsklig könsdrift att göra är en annan debatt. Trist inställning och gå så brett som att kalla sexistiska filmer för skräp bara för dom är sexistiska. Det finns många bra filmer genom åren som klassas som just detta. Och att en film har fått pris i Cannes är faktiskt ingen garanti att någon vill se den (hur många i Sverige hör ens talats om filmer som är med i Cannes?)
Bechdeltestet:
1. Ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
2. ...som pratar med varandra
3. ...om något annat än män.
Detta är alltså kriterier för att filmer ska klara Bechdeltestet. Min följdfråga blir då hur konversationerna måste hållas? Om två kvinnor och en man står och pratar om någonting, räknas det då inte? Sen skulle jag gärna vilja ha en siffra på hur många konversationer mellan endast två kvinnor det är totalt i alla filmerna? Det är väl inte allt för ofta scenerna uppfyller kraven för "testet", så om vi då har alla filmer men bara 4-5 scener totalt så är undersökningen rätt ointressant ändå. Är det sådan film någon vill ha så kan de väl skapa en sådan själv. Filmer bör inte skapas bara för att uppfylla vissa subjektiva regler (nej bechdeltestet är ingen vetenskaplig jämställdhetsbarometer), utan film är ett kreativt uttryckssätt och att ställa krav på det fungerar inte riktigt.
Ska vi införa regler som filmskapare måste hålla sig till, bara för att tillfredställa de som vill se djupare kvinnliga dialoger? Det hade varit diskriminering om något.

Jag har dock funderat lite på det där Bechdeltestet och det är lite intressant ändå. En film kan alltså ha utmärkta kvinnoroller och ändå inte klara testet men det ger en ganska bra indikation tycker jag. Det är oerhört få filmer som klarar testet ("Lilja Forever" klarar t ex inte testet, inte heller många där t ex en kvinna försöker slå sig fram inom yrken/karriärer som domineras av män).
Jag tycker inte att det är något fel i att filmer utspelar sig i en manlig värld eller att de inte klarar det här testet. En stor majoritet av regissörer är män och att man då berättar historier ur mannens perspektiv är inte så konstigt, men hälften av den potentiella publiken är kvinnor, det finns såklart mycket ekonomiskt att vinna på mer komplexa kvinnliga rollfigurer. Men Bechdeltestet är ett jävligt missvisande test, för det säger inte ett skit om kvalitet eller filmen i sig. Man kan ha kvinnor som talar om annat än män, men det betyder inte att det är en bra film eller att den inte kan vara sexistisk i alla fall.
Jag vill verkligen se fler Ripley och Sara Connor, men det är inget som man kan beordra fram. Det är tyvärr få som kan och vill skriva bra manus om är både lättsmälta, underhållande, komplexa och bryter könsstereotyper.

Vad är förresten sexistiskt i sammanhanget? De manliga karaktärerna är ju minst lika stereotypiska som de kvinnliga och då föreligger ju ingen sexism. Det handlar snarare om schabloniserade könsroller som är återkommande i själva filmgenren och jag ser inget alarmerande i det. Även männen blir satta i en ram, hjältar med så lite kläder som möjligt.. Varför är inte det sexistiskt? Samma grej med reklam, underklädesreklam för tjejer är inte okej men David Beckham eller Fredrik Ljungberg springandes i bara kalsongerna är det.. Kan folk inte se dubbelmoralen?
Men det sagt så klagar jag inte, jag kollar gärna på Hugh Jackmans håriga bringa och njuter. Jag gillar att titta på både nakna damer och herrar. Jag lovar dig Lotta Sjöberg, det inte det minsta ont!

"Sexism ska, på vägen mot utrotning, förses med varningstext och 18-årsgräns så att moderna unga människor snabbt kan klicka vidare till exempelvis kategorin filmer som klarat Bechdeltestet...."
Jag kan inte hålla med dig, Lotta Sjöberg, för detta luktar fascistisk censur så det stänker om det och som med all fascism är jag emot det.


1 kommentar:

  1. Välskrivet, kan inte göra annat än att hålla med. Det där testet går inte ta seriöst.

    Har folk problem med något på film så är det väl inget som hindrar de att göra egna filmer efter sina egna önskemål istället för att bara kräva att andra ska göra det.

    / Martin

    SvaraRadera